Magallanes (2015) recensie

MagallanesDe Peruaanse politieke thriller Magallanes draait vanaf 23 maart in de Nederlandse bioscopen. En dat terwijl de film al meer dan een jaar op de planken ligt en al in diverse landen werd vertoond. Waarom het even heeft geduurd voordat de film ook op Nederlandse bodem de aandacht krijgt is mijn een compleet raadsel, maar ik ben blij dat het regiedebuut van Salvador del Solar, die tevens het scenario schreef, nu ook hier te bewonderen is. Het is een sterke film over de misdrijven tegen de menselijkheid tijdens de jaren van Sendero Luminoso in Peru.

De film draait om Magallanes (Damián Alcázar), een oud-militair die nu zijn dagen vult als taxichauffeur en privé-chauffeur van zijn voormalige meerdere (Federico Luppi). Hij blijft zijn kolonel en zijn zoon trouw, maar wanneer de jonge vrouw Celina (Magaly Solier) in zijn taxi stapt, komen bij Magallanes herinneringen boven die hem ertoe zetten om zijn fouten in het verleden te corrigeren. Desalniettemin moet hij opnieuw misdaden plegen om zijn eerdere misstappen recht te zetten.

Del Solar wil met het spannende drama laten zien dat het duistere verleden en de bloederige burgeroorlog die nog steeds hun schaduw werpen op het dagelijkse leven in Peru. De beelden van de sloppenwijken zijn zowel betoverend als aangrijpend terwijl het overtuigende acteerwerk van Damián Alcázar de kijker meesleurt in een niet te bevatten verhaal over machtsmisbruik, leugens en corruptie. De veelzijdige personages zijn intrigerend en daarnaast goed neergezet. In het bijzonder Magaly Solier die zeer overtuigend in de huid kruipt van de getraumatiseerde Celina.

Magallanes is een mooie doch indrukwekkende film en het is moeilijk te bevatten dat het verhaal op waargebeurde feiten is gebaseerd. Het is ook een verhaal dat zich niet leent voor een politieke thriller waarin geweld en spanning een duidelijke hoofdrol opeisen, maar het zet wel extra kracht bij. Evenals de indrukwekkende beelden die Del Solar in zijn film heeft verwerkt en de mooie soundtrack die door Federico Jusid is gecomponeerd. Magallanes is dan ook een aanrader voor eenieder die een goed en spannend politiek drama kan waarderen.