Madeliefjes (1966) recensie

SedmikraskyDe film is al meer dan 50 jaar oud, maar Sedmikrásky is nog altijd een historische mijlpaal van de Tsjechische filmindustrie. De titel is in Nederland hernoemt naar Madeliefjes dat betrekking heeft op de twee jonge vrouwen die de hoofdrol spelen. Twee hoofdprotagonisten die op een speelse wijze rebelleren tegen oudere mannen die hen leven regeren. Een thema dat nog steeds actueel is, maar verpakt is in een film die niet voor een breed publiek geschikt is. Wellicht is het idee en de boodschap van regisseuse Vera Chytilová beter dan de film an sich.

De twee vriendinnen Marie (Jitka Cerhová) en Marie (Ivana Karbanová) zijn het beu dat hen leven wordt geregeerd door oudere mannen. Die die dames als object zien en daarom besluiten zij ook om het heft in eigen handen te nemen. Want als de wereld zo verdorven is, moeten zij dat ook zijn. Daarom besluiten zij om in op stand te komen door hitsige oudere heren onder valse voorwendselen mee te lokken naar peperdure restaurants en hen belachelijk te maken en te vernederen. De rebelse acties nemen een steeds heftigere vorm aan dat uiteindelijk resulteert dat de dames zich moeten verantwoorden voor hen baldadige acties.

Bijzonder
De beroemde slogan ‘een beetje vreemd, maar wel lekker’ van een bekende frisdrankfabrikant is misschien ook wel toe te passen op het iconische Sedmikrásky. Dat in de tijd van de eerste release al veel stof deed opwaaien en zelfs zware consequenties had voor regisseuse Vera Chytilová. Dat juist bevestigde dat censuur bestaat en vrijheid van meningsuiting niet wordt gedogen. Desalniettemin is de film niet een sterk drama dat de ogen doet openen. Te wijten aan de wijze waarop zij het verhaal in beeld brengt. Want Madeliefjes is niets maar dan een aaneenschakeling van vreemde uitspattingen van de twee jonge aantrekkelijke dames.

Kunst
Is Sedmikrásky dan een dynamisch kunstwerk? Chytilová maakt gebruik van kleurfilters en zij probeert op die manier de film onderhoudend te maken. Maar in combinatie met de vreemde soundtrack en het bizarre montagewerk word je als kijker continu op het verkeerde been gezet. Je probeert te doorgronden wat er nu precies op het scherm gaande is hoewel het verhaal nog geen eens zo lastig te volgen is. Dat is jammer, want een plezierige kijkervaring is het allerminst. Een film waar vandaag de dag eigenlijk geen plaats meer voor is, maar door de rijke en toch wel spraakmakende geschiedenis eigenlijk niet vergeten mag worden.

De gerestaureerde versie van Madeliefjes is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.