M.F.A. (2017) recensie

M.F.A.M.F.A. van regisseuse Natalie Leite is een spannend drama dat volledig fictief is, maar dat doet verder niets af aan de impact van het verhaal. Een jonge kunststudente wordt door haar klasgenoot verkracht en als zij hem confronteert met zijn misdaad, slaat het noodlot toe. Wanneer Noelle (Francesca Eastwood) Luke (Peter Vack) van de trap duwt waardoor hij om het leven komt, raakt ze geïnspireerd om haar lotgenoten van de universiteit te wreken. Haar doelwit zijn de verkrachters die naar eigen zeggen niets verkeerds hebben gedaan en vrijuit gaan door een gebrek aan bewijs. Maar daar denkt de vastberaden studente anders over.

Dat M.F.A. een wraakfilm is moge duidelijk zijn, maar zo smerig en rauw als bijvoorbeeld genregenoot I Spit On Your Grave is de film niet. Het is dan ook meer een drama met een aantal spannende momenten waardoor Leite’s creatie geclassificeerd is als thriller. Het acteerwerk is stabiel, want Francesca Eastwood speelt de rol van Noelle uitstekend. Als de jonge ingetogen studente die langzaam transformeert in een koelbloedige moordenares, overtuigt ze van het begin tot en met het einde. Het is tevens het sterkste punt van M.F.A. die met de ondersteuning van een solide acterende cast en een standaard setting verder niets meer te bieden heeft.

Een klein minpunt is de wijze waarop Noelle haar slachtoffers uitkiest en uiteindelijk om het leven brengt. Het wordt erg rooskleurig in beeld gebracht. Alsof ze het vak als seriemoordenares al jaren beoefent en ondanks haar vreemde gedrag en acties niet eens wordt opgemerkt. Dat komt het realisme niet ten goede. Toch wordt er een duidelijke boodschap afgegeven. Althans, de regisseur heeft dit wel voor ogen gehad gezien het verhaal over verkrachting en de wijze waarop de daders vrijuit gaan als er geen bewijs geleverd kan worden. De wraakfilm M.F.A., die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief goede DVD, is dus zeker de moeite waard.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.