Luna de Miel (2015) recensie

Luna de Miel
Er zijn en er worden nog steeds een hoop zieke films gemaakt. En dan heb ik het niet over een good old fashion slasher waarin een of andere bovennatuurlijke moordenaar met zijn hakbijl zijn slachtoffertjes te lijf gaat, maar een film die enorm realistisch is en daardoor ook echt angst aanjaagt. De Mexicaanse filmmaker Diego Cohen heeft eveneens een poging ondernomen om een smerige en huiveringwekkende horrorthriller te creëren, maar is Luna de Miel (beter bekend als Honeymoon) dat ook?

In de beginfase van Luna de Miel maken we kennis met de ietwat introverte Jorge (Hector Kotsifakis) en zijn obsessie voor zijn buurvrouw Isabel (Paulina Ahmed). Jorge is zelfs zo geobsedeerd door de jonge vrouw dat hij besluit om haar te ontvoeren. In de tot martelkamer omgebouwde kelder van zijn woning houdt hij haar vast en hij onderwerpt haar aan verschrikkelijke martelingen die beginnen bij een krankzinnig ritueel waarin hij zogenaamd met haar trouwt. Isabel’s drang om te overleven is groot, maar naarmate de tijd vordert wordt het voor haar steeds duidelijker dat haar situatie alsmaar uitzichtlozer wordt.

Cohen is er niet bang voor om grafisch in beeld te brengen hoe de beeldschone Isabel gemarteld wordt en ergens is het bewonderenswaardig te noemen hoe goed de speciale en make-up effecten zijn. Ook het acteerwerk van de debuterende Paulina Ahmed is enorm goed en ik heb enorm veel respect voor haar hoe zij deze rol heeft kunnen spelen. Het lijkt mij een zowel een lichamelijke als psychologische slijtageslag. Daarnaast speelt Hector Kotsifakis de rol van de krankzinnige Jorge enorm overtuigend. Dat alles bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat Luna de Miel technisch goed in elkaar zit, maar het is ook zo realistisch dat ik er zelfs misselijk van werd.

En daar is wel wat voor nodig. Ik ben als horrorliefhebber wel wat gewend, maar Luna de Miel is gewoon een smerige film die in het straatje van I Spit On Your Grave of No moriré sola past. Daardoor heb ik er denk niet zoveel plezier aan beleefd en ik vroeg mij continu af wat de regisseur heeft willen bereiken door een film als Luna de Miel te maken. Voor de liefhebber die geïnteresseerd is geraakt staat deze film op Netflix, maar ik zeg er wel duidelijk bij dat dit geen film is voor mensen die martelscènes verafschuwen.

Score: 6,0