Love Simon

Love, Simon (2018) recensie

Love-Simon_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedOnlangs verscheen het tienerdrama Love, Simon op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook interessant bonusmateriaal bevat. Het was een mooi moment om de door Greg Berlanti geregisseerde film te gaan zien, want zoals zovelen films dit jaar heb ik ook Love, Simon in de bioscoop gemist. De hoofdrol is voor Nick Robinson die de meesten wel zullen herkennen uit de sitcom Melissa & Joey en natuurlijk uit de avonturenfilm Jurassic World. In Love, Simon kruipt hij in de huid van de 17-jarige tiener Simon Spier die een normaal leven leidt, maar een groot geheim heeft.

School gaat z’n gangetje, hij gaat graag met zijn vrienden Leah (Katherine Langford), Abby (Alexandra Shipp) en Nick (Jorge Lendeborg jr.) om en hij heeft begripvolle ouders en een schat van een zus. Toch is Simon’s leven allesbehalve normaal, want de laatste jaren bewaart hij een geheim dat hij niet met zijn vrienden of familie wilt delen. Terwijl iedereen denkt dat Simon het gewoon rustig aandoet en niet achter de meiden aanzit, weet de scholier haast zeker dat hij homoseksueel is. Hij probeert dan ook alles op een rijtje te zetten terwijl hij onder een valse naam e-mailcontact heeft met een mede-scholier die in hetzelfde schuitje zit.

Love, Simon gaat dan ook grotendeels over zijn ontdekkingsreis terwijl we met hem meeleven. Het is hartverscheurend om te zien hoe hij ergens op zoek is naar de ware liefde, maar simpelweg de stap niet durft te zetten. Uit angst voor wat de wereld om hem heen ervan vindt. Haat jegens homoseksuelen en de verontwaardiging bij velen als iemand in hen omgeving uit de kast komt, zijn dan ook onderwerpen die aan bod komen. Een voorbeeld dat wij anno 2018 nog steeds niet in staat zijn om homoseksualiteit volledig te omarmen. Het zorgt ervoor dat je Simon’s keuzes beter begrijpt hoewel het tegelijkertijd ontzettend tragisch is dat iemand zijn ware identiteit voor de wereld moet verbergen.

Nick Robinson verdient alle credits voor hoe hij Simon neerzet, maar ook de bijrollen die door 13 Reasons Why-ster Katherine Langford en Jennifer Gardner en Josh Duhamel als zijn ouders worden ingevuld, verdienen alle lof. Daarnaast speelt Logan Miller zijn rol als de komische noot prima door in de huid te kruipen van de ietwat vreemde scholier Martin. Belangrijke personages die allen een groot aandeel hebben in Love, Simon hoewel de volledige focus op Robinson ligt. Een acteur die op jonge leeftijd al een gewaagde rol aanneemt in de eerste grote Hollywood productie waarin homoseksualiteit onder de tieners centraal staat, maar ook laat zien dat hij enorm veel in zijn mars heeft.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het Blu-ray recensie-exemplaar.