Louder Than Bombs

Louder Than Bombs (2015) DVD recensie

Louder Than Bombs is voor regisseur Joachim Trier zijn eerste Engelstalige film en met Gabriel Byrne, Jesse Eisenberg en Isabelle Huppert beschikt de filmmaker over enorm veel kwaliteit. Maar het is juist de jonge Devin Druid die in de rol van de opstandige tiener Conrad de meeste indruk maakt. Niet dat zijn collega’s er niets van bakken, want het acteerwerk is uitstekend! Het heeft er misschien ook mee te maken hoe Trier het verhaal, waarin overduidelijk de focus ligt op de jonge tiener, in beeld heeft gebracht.

De film vertelt het verhaal dat zich twee jaar na de dood van de oorlogsfotografe Isabelle (Isabelle Huppert) afspeelt. Haar echtgenoot Gene (Gabriel Byrne) probeert zijn prille relatie met een collega te redden terwijl de voorbereidingen van een expositie van het werk van zijn overleden vrouw enorm veel energie van hem eist. Hij is dan ook blij dat zijn oudere zoon Jonah (Jesse Eisenberg) hem en zijn jongere broer komt bezoeken hoewel de kersverse vader ook zijn problemen heeft. De relatie met zijn vrouw staat op springen terwijl de liefde voor een oude jeugdvlam weer oplaait.

Maar zoals gezegd ligt de focus op Conrad (Devin Druid). Een tiener die continu een hoofdtelefoon draagt en zijn vrije tijd het liefste doorbrengt in de fictieve wereld van zijn favoriete computerspel. Zijn gedachten en zijn afstandelijke houding geeft al aan dat hij het verlies van zijn moeder maar moeilijk kan verwerken. Zijn vader, die nog wanhopig probeert om met zijn zoon te praten, maakt zich dan ook enorm ongerust over de gemoedstoestand van zijn zoon. De pijn van de nabestaanden, die allemaal op hun eigen manier het verlies van hun vrouw en moeder proberen te verwerken, is dan ook voelbaar voor de kijker.

Dat neemt niet weg dat ik af en toe vraagtekens heb geplaatst bij het verloop van de film, want naar mijn mening zijn een aantal scènes compleet overbodig. Jonah’s strubbelingen komen niet heel erg goed naar voren terwijl Gene’s pogingen om zijn gezin te lijmen niet zoveel indruk maken dat het ook aangrijpt. Isabelle Huppert’s personage moet genomen nemen met een hoofdrol in flashback scènes en die scènes zijn er te weinig om echt een band met haar op te kunnen bouwen. Daarentegen leef je als kijker mee met de jonge Conrad die overduidelijk de meeste schermtijd krijgt en door het overtuigende acteerwerk van Druid enorm veel indruk maakt. Dat maakt Louder Than Bombs een mooi familiedrama hoewel deze nog indrukwekkender was geweest als de maker een duidelijke richting had gekozen.

Remain In Light brengt de film op een kwalitatief goede DVD uit. Het beeld is goed te noemen en ook het geluid klinkt prima. Helaas bevat het schijfje geen bonusmateriaal.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Louder Than Bombs (2015) DVD recensie