London Has Fallen (2016) Blu-ray Disc recensie

London Has FallenIn 2013 verscheen de vermakelijke actiefilm Olympus Has Fallen met Gerard Butler als de stoere lijfwacht Mike Banning. Dit jaar verscheen het vervolg London Has Fallen in de bioscoop en de film kreeg zware kritieken van zowel de erkende critici als de fans. Geheel onterecht als je het mij vraagt, want het vervolg is net zo vermakelijk als de door Antoine Fuqua geregisseerde film. In mijn recensie lees je waarom.

Voor het vervolg keert Gerard Butler terug als Mike, maar ook Aaron Eckhart, Morgan Freeman en Angela Bassett zijn weer van de partij in de rollen van de Amerikaanse President Asher, Vice-president Trumbull en Secret Service Director Jacobs. In London Has Fallen bezoekt de Amerikaanse President samen met zijn staf de Engelse hoofdstad voor een staatsbegrafenis. Maar als de delegatie aankomt in Londen breekt de hel los! Een grote groep terroristen hebben het gemunt op de wereldleiders. Daaronder de President van de Verenigde Staten.

Samen met zijn lijfwacht Mike trotseert Asher de straten van Londen waar er een oorlog gaande is. Beroemde bezienswaardigheden zijn opgeblazen en terroristen op crossmotoren vegen de straten schoon. Daarnaast zijn er terroristen verkleed als politieagenten en dat zorgt voor problemen. Deslaniettemin is Mike niet van plan om zich zomaar gewonnen te geven en als rennend en schietend beschermt hij Asher met gevaar voor eigen leven. Verwacht dan ook geen diepgang of emotioneel geladen dialogen, want de spektakelfilm is een aaneenschakeling van explosies, spannende achtervogingen, helikoptervluchten en vuurgevechten.

Regisseur Babak Najafi heeft een prima spektakel afgeleverd die vermaakt en bij tijd en wijle ook spannend is. Ondanks dat je als kijker nooit het gevoel hebt dat Mike en Asher de onrealistische overlevingstocht door de straten van Londen niet zullen overleven. Dat doet veder niets af aan de entertainmentwaarde van de film en ik vind alle kritiek dan ook zeer onterecht. Ik heb mij uitstekend vermaakt en ik heb mij echt geen seconde verveelt. Als ik dan een kritisch punt moet noemen zijn het de soms ietwat ongeloofwaardige CGI effecten. Dat had wel ietsje beter gekund.

De film verschijnt op 20 juli op DVD en Blu-ray Disc en de High-Definition schijf die eOne Entertainment Benelux op de markt brengt is een zeer nette schijf met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het bonusmateriaal bestaat uit een aantal trailers van films die de distributeur op de markt brengt.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “London Has Fallen (2016) Blu-ray Disc recensie”

1. Op zich was die inderdaad vermakelijk, alleen in de bioscoop heb ik mij echt lopen opvreten. Ik heb de dag ervoor Olympus has Fallen gekeken en die vind ik persoonlijk echt wel een heel stuk beter. Wat mij opviel waren de acteerprestaties van deze A acteurs. Tenenkrommend slecht in dit deel en dat kan te maken hebben met de iets wat onervaren regisseur. En om dan maar te zwijgen over de CGI. Onder niveau alleen dat kan te maken hebben met de 10.0000 dollar minder budget die deze film kreeg. Mijn verwachtigen lagen misschien wat aan de hoge kant.