Logan (2017) recensie

LoganLogan is een film die ik helaas in de bioscoop gemist heb, maar het is er wel een waar ik enorm naar uitkeek. Nu de door James Mangold geregisseerde actiefilm verkrijgbaar is op Blu-ray Disc, is het ook een mooi moment om er eens lekker voor te gaan zitten. Wel in de wetenschap dat Logan niet het zoveelste deel is in de X-Men-reeks, want glimmende outfits, een overdaad aan CGI en gevechten die voor 12 jaar en ouder geschikt zijn, behoren inmiddels tot het verleden.

In Logan zien we Hugh Jackman voor de laatste keer in de huid kruipen van Logan/Wolverine, de mutant met vlijmscherpe klauwen die jarenlang samen met de X-Men vocht. Inmiddels is hij een vermoeide man die zich ontfermt over zijn doodzieke mentor Professor Charles Xavier (Patrick Stewart). De mutanten zijn bijna uitgestorven en zij proberen zich schuil te houden voor de autoriteiten die er wellicht alles voor over hebben om hen nader te onderzoeken. Maar Logan moet noodgedwongen zijn schuilplaats verlaten als zijn pad kruist met dat van Laura (Dafne Keen). Een jonge mutant die op de hielen gezeten wordt door een team van meedogenloze huurmoordenaars en wetenschappers.

In de eerste scènes wordt direct duidelijk dat Logan niet meer de oersterke mutant is uit de voorgaande delen, maar het nog steeds in zich heeft om zich staande te houden in een gevecht. De klauwen verdwijnen regelmatig in een schedel of het lichaam van een nietsvermoedende tegenstander en het is dus ook te concluderen dat de film een stuk harder is dan dat wij gewend zijn. Deze keer is er ook meer aandacht voor het verhaal waarin de focus ligt op de inmiddels op leeftijd geraakte Wolverine, maar ook op zijn relatie met Charles Xavier en Laura. Het acteerwerk is dan ook erg sterk en met deze rol bewijst Jackman dat Wolverine zoveel meer is dan een temperamentvolle mutant.

De film blinkt ook uit in prachtige beelden van het landschap nabij de Mexicaanse grens waar het verhaal zich grotendeels afspeelt en het is dan ook geen teleurstelling dat de bloederige gevechten waar ik het eerder over had tot een minimum beperkt blijven. Toch kom je van een koude kermis thuis als je een nieuwe X-Men-film verwacht. Logan heeft veel meer verhaal en diepgang dan de delen die we tot heden hebben gezien. Je kunt deze film dan ook het beste zien als een prachtig afscheid van een iconisch personage dat ons jarenlang kijkplezier heeft bezorgd. Logan is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc, die naast een perfecte beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extra’s bevat. Daaronder een making of, verwijderde scènes, trailers en audiocommentaar.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “Logan (2017) recensie”