Logan Lucky

Logan Lucky (2017) recensie

Logan LuckyAls liefhebber van de films van regisseur Steven Soderbergh keek ik al een poosje uit naar de misdaadkomedie Logan Lucky. Maar ik kon mij er tot op heden toch niet toezetten om de Blu-ray Disc uit de kast te trekken. Ik heb eigenlijk geen idee wat mij tegenhield. Misschien toch de angst voor een teleurstelling of ik had het simpelweg te druk met alle films die in de afgelopen periode zijn uitgebracht. Enfin, inmiddels heb ik de film gezien en in alle eerlijkheid is het niet Soderbergh zijn beste werk.

De straatarme Jimmy Logan (Channing Tatum) is het zat om de eindjes aan elkaar te knopen en daarom bedenkt hij een ingenieus plan om tijdens een populaire NASCAR race in North Carolina het circuit te beroven. Hij trekt al snel zijn invalide broer Clyde (Adam Driver) bij zijn snode plannen, maar om de kluis van het circuit te kunnen kraken hebben ze ook de expertise nodig van de inmiddels gevangengenomen kluiskraker Joe Bang (Daniel Craig). Maar de grote vraag is hoe ze hem uit de gevangenis krijgen zonder dat iemand het in de gaten heeft.

Een hoop mis
Er is een hoop mis met Logan Lucky. Dat zoals geschreven en naar mijn mening niet Soderbergh zijn beste werk is. Met de briljante heistfilm Ocean’s 11 en de bloedstollende thrillers Side Effects en Contagion, heeft de regisseur een groot aantal parels achter zijn naam staan. Maar de misdaadkomedie met Channing Tatum, Adam Driver, Daniel Craig, Seth MacFarlane, Katie Holmes en Riley Keough mist de nodige vaart en spanning. De plottwist op het einde is dan nog wel grappig en vergelijkbaar met dat van een aantal films van Soderbergh, maar het is ook vergezocht. Terwijl de plotselinge verschijning van de doortasten FBI-agente Sarah Grayson (Hilary Swank) die de broertjes Logan op het spoor komt veel eerder geïntroduceerd had moeten worden om de spanning beter op te kunnen bouwen.

Afgeraffeld
Het voelt dan ook aan alsof de filmmaker te weinig tijd en budget had om de film tot een goed einde te brengen. Het lijkt dan ook een beetje afgeraffeld. Daarnaast vind ik het ontzettend moeilijk om Daniel Craig met een Zuid-Amerikaans accent te horen spreken. Het past gewoon niet bij hem en dat zorgt er ook voor dat zijn personage weinig indruk maakt. Nu zijn er ook een aantal leuke momenten aanwezig die nog enigszins voor een glimlach op het gezicht zorgen, maar daar blijft het dan ook bij. Ondanks dat ik enorm uitkeek naar Logan Lucky stelde deze toch flink teleur. Misschien heb ik het aangevoeld, want de film heeft toch zoals geschreven een behoorlijke tijd in de kast gestaan.

Waardering: 2 uit 5.