Little Britain – De Complete Collectie recensie

Little BritainDroge Britse humor. Je houdt ervan of je vindt het verschrikkelijk. Wellicht zijn bekende Britse komedieshows zoals Are You Being Served?, Black Adder en Mr. Bean de bekendste, maar Little Britain mag zeker niet worden uitgevlakt. Bedacht, geschreven en gespeeld door het komische duo David Walliams en Matt Lucas. De Britse televisie- en radioshow startte in 2000, maar in 2003 verscheen het eerste seizoen met beeld op de BBC. En het succes zorgde voor nog eens twee delen, een succesvolle theatershow en Little Britain U.S.A. waarin een aantal personages hen geluk beproeven in de Verenigde Staten.

Tijdloos vermaak
In Little Britain spelen David Walliams en Matt Lucas uiteenlopende personages. Of beter gezegd typetjes die gebaseerd zijn op Britten. De bekendste zijn misschien wel Lou & Andy, Carol Beer, Bubbles DeVere en Marjorie Dawes. De afleveringen van circa dertig minuten bestaan uit korte sketches waarin de heren in de huid kruipen van deze typetjes. Veelal draaiend rondom minderheidsgroepen zoals gehandicapten, corpulente individuen, Breezersletjes, homoseksuelen en travestieten. De humor is dan ook niet alleen droog, maar ook plat te noemen. Iets dat je moet aanspreken.

Populair
Ondanks dat Little Britain een tikkeltje ordinair is gaat het allemaal met een dikke vette knipoog en de serie is dan ook nog steeds immens populair. Ondanks dat de heren niet langer meer dagelijks actief zijn met het schrijven en filmen van sketches en nog maar sporadisch als één van de iconische personages ten tonele verschijnen. Maar in alle eerlijkheid is de koek na vier seizoenen en tweehonderd uitverkochte theatershows ook wel een beetje op. Want de bedenkers ontkomen er niet aan dat ze in de serie zo nu en dan in herhaling vallen.

Complete collectie
Voor de liefhebber van Britse platte humor is Little Britain zo’n serie die je op DVD moet hebben liggen. Om zo nu en dan eens een aflevering op te zetten en in een deuk te liggen om de typetjes die Walliams en Lucas vertolken. De complete serie is recentelijk opnieuw uitgebracht in een 5-disc DVD box die zowel de eerste drie seizoenen als alle specials en de theatershow Little Britain Live! bevat. Echter is de box niet compleet, omdat Little Britain U.S.A. ontbreekt. Dat ergens jammer is gezien het feit dit seizoen enorm grappig is. Desalniettemin is het een mooie en kwalitatief goede boxset die de liefhebber in staat stelt om telkens weer te genieten van deze hilarische show.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.

• Serie
3.5