Lion

Lion (2016) recensie

Ik houd van mooie verhalen, dramafilms en biopics! Daarom begon ik ook met veel enthousiasme aan Lion. Een film van regisseur Garth Davis die gebaseerd is op het boek van Saroo Brierley. Op waarheid gebaseerde verhalen zijn in de regel enorm indrukwekkend en dat geldt ook voor het verhaal van de Indiase jongen Saroo die door het noodlot wordt gescheiden van zijn familie en met veel doorzettingsvermogen na 25 jaar weer met hen herenigd wordt.

De film over dit unieke verhaal steekt goed in elkaar en begint bij het begin als de kleine Saroo (Sunny Pawar) wordt gescheiden van zijn moeder en broer. Het kleine manneke krijgt nauwelijks de hulp aangeboden om zijn familie terug te vinden. Dat hij zich de naam van het dorp waar hij vandaan komt niet meer kan herinneren helpt daar zeker niet aan mee. Uiteindelijk belandt hij in opvanghuizen en bij een pleeggezin in Australië waar hij een nieuw leven opbouwt.

We zien hoe de inmiddels volwassen Saroo (Dev Patel) worstelt met zijn verleden en zijn drang om zijn biologische moeder terug te vinden is sterker dan ooit. Hij is dan ook vastbesloten om terug te keren naar zijn geboorteplaats en hij hoopt dat hij herenigd wordt met zijn moeder. Terwijl hij zijn vriendin (Rooney Mara) en pleegmoeder (Nicole Kidman) op de hoogte brengt van zijn plannen, begint hij met zijn zoektocht dat aanvankelijk makkelijker bleek dan gedacht. Maar met de huidige technologieën zoals Google Earth, weet Saroo het dorp waar hij vandaan komt terug te vinden.

Lion is qua verhaal prachtig is en ook het uitstekende acteerwerk van de veelzijdige cast is goed te noemen. Toch is de film zo traag dat het mij geen moment wist te boeien. Dat steek ik niet onder stoelen of banken. Lion duurt ruim twee uur en er gebeurd naar mijn mening te weinig om met de jonge Saroo mee te leven. Zelfs de prachtige settings wisten nauwelijks indruk op mij te maken. Dat is jammer, want ik had toch echt veel meer verwacht van Davis’ regiedebuut. Lion is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Lion (2016) recensie