Life (2017) recensie

Life
Wat als we morgen ontdekken dat er buitenaards leven is? Staat de wereld dan op zijn kop? Is het wezen vriendelijk zoals E.T. of vijandig zoals de Xenomorph uit Alien? Zijn we nieuwsgierig naar de levensvorm of zijn we er juist bang voor? Het is in ieder geval duidelijk dat er voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden als er een ontdekking van dat formaat plaatsvindt. Iets wat de bemanningsleden van het ruimtestation in de Science Fiction/horror trachten te doen. Ondanks dat ze daarin niet volledig slagen.

Aan boord het ruimtestation onderzoeken wetenschappers Rory Adams (Ryan Reynolds), Miranda North (Rebecca Ferguson) en David Jordan (Jake Gyllenhaal) een bijzondere levensvorm die op de planeet Mars gevonden is. Het begint onschuldig met een aantal tests, maar het eindigt in een nachtmerrie als het wezen begint te groeien, uit de quarantaine ontsnapt en de bemanningsleden een voor een om zeep helpt. De overgebleven bemanningsleden doen er alles aan om het vijandige buitenaardse organisme te stoppen, maar dat is zonder succes. Het enige doel dat overblijft is om ervoor te zorgen dat het wezen de aarde niet bereikt.

Ik weet dat het verhaal verdacht veel lijkt op dat van Alien uit 1979 en je mag wellicht zeggen dat de door Daniel Espinosa geregisseerde film een kopie is. Toch is dat in dit geval niet erg, want Life is een spannende en uiterst vermakelijke film waarin prima acteerwerk en mooie special effects gepaard gaan met een zenuwslopende claustrofobische sfeer die je op het puntje van jouw stoel houdt. De spannende en op sommige momenten lugubere Science Fiction/horror is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een prachtige beeld- en geluidskwaliteit ook interessant bonusmateriaal bevat.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Life (2017) recensie”