Legend

Legend (2015) Blu-ray Disc recensie

Op waarheid gebaseerde misdaadfilms zoals Black Mass, Public Enemies en Goodfellas zijn niet alleen interessante, maar ook vermakelijke films die menig liefhebber van het misdaadgenre hoog op het lijstje hebben staan. Scenarioschrijver en regisseur Brian Helgeland, die eerder verantwoordelijk was voor L.A. Confidential, Mystic River en Man on Fire, regisseerde vorig jaar de misdaadfilm Legend die over de beruchte tweeling Ronnie en Reggie Kray gaat. Maar mag Legend in één adem genoemd worden met de toppers uit dit genre? Dat lees je in mijn recensie.

Tom Hardy speelt de dubbelrol fantastisch en hij weet in iedere scène te overtuigen als zowel de krankzinnige gangster Ronnie en zijn broer Reggie die iets rustiger doch niet minder gevaarlijk is. We zien hoe de broers en hun bende in de jaren zestig aan de top staan van de georganiseerde misdaad in East End, Londen en werkelijk voor niets en niemand terugdeinzen. Reggie runt de show als een ware gangsterbaas terwijl Ronnie zich vooral laat gelden als er koppen moeten rollen. We zien hoe zij elkaar prima aanvullen in de dagelijkse business terwijl de doortastende rechercheur Nipper Read (Christopher Eccleston) er alles aan doet om de bende op te rollen.

Legend gaat ook over Reggie’s liefde voor Frances (Emily Browning), het zusje van zijn chauffeur Frank (Colin Morgan), hun huwelijk en de onvermijdelijke scheiding als Frances niet langer meer haar ogen kan sluiten voor het buitensporige geweldig in Londen waar haar echtgenoot en zijn tweelingbroer verantwoordelijk voor zijn. Zelfs de dagelijkse cocktail van verschillende medicijnen houden haar niet langer meer op de been. Het moet het verhaal iets meer diepgang geven, maar Legend heeft helaas één groot manco.

Het tempo ligt enorm laag waardoor je als kijker nooit echt lekker in een flow komt. En met een speelduur van ruim twee uur is het dan lastig om de aandacht erbij te houden. Ondanks dat het verhaal over de broeders Kray enorm interessant is. Uiteindelijk verdient de film een voldoende door het fenomenale acteerwerk van Tom Hardy en de wijze waarop Helgeland het Londen in de jaren zestig moeiteloos op het scherm heeft getoverd. Na een korte draaiperiode in de bioscoop verschijnt Legend op DVD en Blu-ray Disc en de High-Definition schijf die eOne Entertainment Benelux op de markt brengt is een zeer nette release met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Legend (2015) Blu-ray Disc recensie