Le Nouveau

Le Nouveau (2015) DVD recensie

Ik denk dat het verhaal van de Franse drama/komedie Le Nouveau voor de meeste mensen (en kinderen) ontzettend herkenbaar is. Iedereen wilt populair zijn, maar het is niet zo eenvoudig om dat te bereiken. En iedereen loopt het liefst met een grote boog om de nerds van de klas heen. En dat terwijl deze kinderen juist enorm sociaal zijn. In de door Rudi Rosenberg geregisseerde film staat de jonge leerling Benoit (Réphaël Ghrenassia) dan ook voor een dilemma.

Hij is het nieuwe jongetje in de klas en al gauw probeert hij zijn plekje tussen de populaire kinderen af te dwingen. En dat is zonder succes. Benoit lijkt genoegen te moeten nemen met zijn klasgenootjes Joshua (Joshua Roccah), Aglaée (Géraldine Martineau) en Constantin (Guillaume Cloud-Roussel) die toch wel tot de buitenbeetjes behoren en verrassend genoeg bouwt hij een hechte vriendschap met hen op.

Toch blijft hij het gevoel houden dat hij populair wilt zijn en dat hij het hart van zijn klasgenootje Johanna (Johanna Lindstedt) wilt veroveren. Maar in zijn dappere pogingen om cool te zijn ontdekt Benoit al snel wie zijn echte vrienden zijn. Le Nouveau laat dan ook op een frisse doch realistische wijze zien waar de kinderen op school mee te maken hebben. En dat terwijl het voor de inmiddels volwassenen onder ons enorm herkenbaar is wat er zich in deze film afspeelt.

De film is grappig en ontroerend en als kijker leef je dan ook mee met Benoit en zijn pogingen om zijn draai op zijn nieuwe school te vinden. Het verhaal is verder simpel en het is ook niet zo dat de regisseur opbouwt naar een onverwacht of spannende climax. Het is slechts een greep uit een korte periode die Benoit met zijn vriendjes doorbrengt en wat zij allemaal meemaken. Zowel de leuke als de minder leuke dingen. Derhalve is deze Franse film een aanrader. Mede te danken aan het zeer goede acteerwerk van de piepjonge acteurs. Le Nouveau is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD met goede beeld- en geluidskwaliteit en interessant bonusmateriaal.

Met dank aan Lumière voor het DVD recensie-exemplaar.

3 gedachten over “Le Nouveau (2015) DVD recensie