Lady en de Vagebond (1955) recensie

Lady en de VagebondIn november verschijnt de live-action versie van Lady en de Vagebond op Disney+ en toen ik de trailer zag kreeg ik gelijk weer zin in het opzetten van de klassieker uit 1955. Die ik denk ik voor het laatst als kind heb gezien. De 15e geanimeerde Disney Classic is nostalgisch en ik heb er dan ook goede herinneringen aan. Om weer een beetje mijn jeugd te doen herleven ging de film onlangs weer de DVD speler in. Om te genieten van toch wel één van de mooiste animatiefilms die Disney heeft gemaakt.

Lady (Angélique de Boer) is een vrolijke cockerspaniël van een jong echtpaar dat in verwachting is. Hoewel Lady een belangrijk gezinslid is waarschuwt de zwerfhond Vagebond (Johnny Kraaijkamp jr.) haar voor de mensen. Hij voorspelt dat Lady aan de kant geschoven wordt als de baby eenmaal geboren is. Ondanks dat Lady er niets van wilt weten wordt haar ergste nachtmerrie werkelijkheid als zij na een noodlottig incident op straat wordt gezet. Angstig voor de buitenwereld krijgt ze hulp van de Vagebond die zich over de schattige cockerspaniël ontfermt.

Betoverend
Lady en de Vagebond is een betoverende Disney Classic dat zowel te danken is aan de klassieke animaties met potlood als aan het hartverwarmende verhaal. Dat actie, spanning, humor en romantiek bevat. Maar Lady en de Vagebond bevat ook een iconisch moment als Vagebond Lady mee uit eten neemt naar Tony’s. De beroemde spaghetti met gehaktballen scène. Het is zo’n moment dat je hart verwarmt. Dat alle zorgen verdwijnen en de kijker in het moment leeft. Iets waar Disney natuurlijk heer en meester in is.

Voor jong en oud
Of je nu een klein kind bent of een volwassen vent van 36. Disney is voor jong en oud. Zeker tijdloze klassiekers zoals Lady en de Vagebond die na tientallen jaren diens charme nog niet is verloren. Natuurlijk is de film gedateerd en wellicht in vergelijking met de films van tegenwoordig aan de trage kant, maar dat mag naar mijn mening de pret zeker niet drukken. Ik ben benieuwd wat ze met de remake gaan doen, maar de makers moeten van goede huize komen willen ze deze nostalgische film willen evenaren al dan niet overtreffen.

3.5