La La Land (2016) recensie

La La LandJe kon er in het afgelopen jaar niet omheen. Iedereen had het over La La Land en hoe fantastisch die film wel niet is. Maar ik kon mij er toch niet toe zetten om naar de bioscoop te gaan. En dat terwijl ik een mooi liefdesdrama dat verpakt is in een musical enorm kan waarderen. Een film zoals Moulin Rouge! is dan ook niet voor niets een van mijn favorieten. Enfin, de door Damien Chazelle geschreven en geregisseerde film lag afgelopen weekend op de deurmat en afgelopen zondag ben ik er eens lekker voor gaan zitten.

Dat Ryan Gosling en Emma Stone een mooi koppel op het scherm zijn moge duidelijk zijn, want het is inmiddels de derde keer dat ze samenwerken. Gosling speelt de rol van de arrogante muzikant Sebastian, die ooit zijn eigen Jazzclub wil openen terwijl Emma Stone de rol van Mia voor haar rekening neemt. Een reeks van toevallige ontmoetingen in het bruisende Los Angeles brengt hen naar het punt dat ze voor elkaar vallen. Maar de grote vraag is of er wel ruimte is voor een vurige romance terwijl ze zo hard werken om hun dromen te verwezenlijken.

Het verhaal met ups en downs wordt niet alleen in een rap tempo verteld, maar ook met behulp van felgekleurde kostuums en decors, opzwepende muziek en dans. Een musical pur sang die het niveau van de gemiddelde genregenoot met gemak ontstijgt. De personages zijn likeable, de balans tussen het liefdesdrama en de humor is dik op orde en de muziek van componist Justin Hurwitz is fenomenaal. Maar het belangrijkste is dat het hartverwarmende La La Land vermaakt en ontroerd.

Als kijker wordt je meegezogen in die magische wereld van Hollywood waar alles mooi en prachtig is. Het wordt nog eens flink aangedikt door alles in een klassieke stijl te filmen. Het leveren prachtige en betoverende beelden op die dan ook het beste tot hun recht komen op een Blu-ray Disc. Het High-Definition schijfje is sinds vandaag te verkrijgen en deze bevat dus een uitstekende beeldkwaliteit. Maar ook het geluid klinkt subliem. Daarnaast staan er tientallen specials op de schijf die meer vertellen over hoe La La Land tot stand is gekomen, de pianolessen van Ryan Gosling, het acteerdebuut van zanger John Legend en het design van die magische wereld die zo nadrukkelijk aanwezig is. La La Land is inderdaad die topper waar iedereen het over had en het is verplichte kost voor eenieder die een zoetsappig liefdesdrama vol met muziek en dans kan waarderen.

Met dank aan Belga Films voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “La La Land (2016) recensie”