Kristen

Kristen (2015) DVD recensie

Nederlandse horrorfilms die ook echt eng zijn. Die zijn er maar weinig als je het mij vraagt, maar als ik dan lees dat Kristen van de voormalige videotheekeigenaar Mark Weistra als de beste Nederlandse horrorfilm ooit wordt bestempeld word ik wel erg nieuwsgierig naar dit low-budget project dat sinds deze week verkrijgbaar is op DVD en VOD. Maar is dat predicaat dan ook terecht? Dat lees je in mijn DVD recensie van Kristen.

De film begint met beelden van Kristen, een jonge vrouw die de bar van haar vader opruimt terwijl haar vriendje de auto parkeert. Maar hij blijft wel erg lang weg. En dan gaat de telefoon. Een man met een diepe zware stem begint met onschuldige vragen, maar Kristen krijgt al snel in de gaten dat de mysterieuze beller een dubbele agenda heeft. En als de telefoon blijft rinkelen en er plotseling op de deur wordt geklopt weet Kristen zeker dat ze niet langer meer veilig is.

Door het goede spel van hoofdrolspeelster Terence Schreurs blijf je als kijker geboeid kijken naar de claustrofobische horrorfilm die zich grotendeels afspeelt in het bruincafé. De spanning wordt goed opgebouwd en de grote vraag is wat de bedoelingen zijn van de mysterieuze man die Kristen de stuipen op het lijf jaagt. Zonder poespas weet Weistra een goede film te creëren en worden alle negatieve vooroordelen over Nederlandse horrorfilms teniet gedaan. En met een bijzondere plottwist mag Kristen terecht een horrorfilm genoemd worden ondanks dat deze begint als een spannende psychologische thriller.

Desalniettemin had deze plottwist wel iets eerder mogen plaatsvinden, want na drie kwartier wil je als kijker toch iets meer te weten komen over het verhaal en waarom de man juist Kristen heeft uitgekozen. Die vragen blijven onbeantwoord tot de laatste twintig minuten en op dat moment is de film ook in een oogwenk voorbij. Kristen mag dan een knappe film zijn, maar foutloos is deze zeker niet. De DVD die Just Entertainment op de markt brengt is een nette uitgave met goede beeld- en geluidskwaliteit en met audiocommentaar van de filmmakers die meer uitleg geven over hoe het minimale budget van nog geen tienduizend euro besteed is en hoe het verhaal tot stand is gekomen.

Met dank aan Just Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

5 gedachten over “Kristen (2015) DVD recensie