Krampus (2015) Blu-ray Disc recensie

KrampusWees voorzichtig waar je om vraagt met Kerst, want voordat je het weet zit er een eeuwenoude demon in je huis. In Krampus zien we hoe de gelijknamige schaduw van Saint Nicholas een familie terroriseert en het Kerstfeest compleet ruïneert. Het geitachtige wezen heeft evenals zijn vrolijke tegenhanger een leger van elfjes, maar die pakken kinderen in plaats van cadeautjes in. In de door Michael Dougherty geschreven en geregisseerde film komt de familie van Max (Emjay Anthony) daar op een pijnlijke manier achter en de grote vraag is of de kwaadaardige Krampus te stoppen is.

Krampus is een Kerstfilm, maar geen vrolijke film vol gezelligheid en Kerstliedjes. Het is een duistere doch luchtige horrorfilm waarin een verdeelde en nietsvermoedende familie te maken krijgt met de kwaadaardige kant van het Kerstfeest. De film begint met het gekibbel tussen de familieleden en de ‘Christmas Spirit’ is dan ook ver te zoeken. Maar een heftige storm zorgt voor een stroomstoring en voor de ruziënde familieleden zit er niets anders op dan om de handen ineen te slaan om er het beste van te maken. En dan worden ze ook nog eens geterroriseerd door een ondefinieerbaar wezen en zijn duivelse ‘little helpers’.

De film is niet angstaanjagend, maar wel spannend. Je kunt Krampus misschien het beste vergelijken met Sint van Dick Maas, want de film moet je gewoon niet al te serieus nemen. Er is dan ook ruimte voor humor die in de vorm van foute oneliners aanwezig is terwijl ook de mooie special effects een hoofdrol opeisen. Het wezen ziet er tof uit en ook het duivelse speelgoed dat tot leven komt ziet er gelikt uit! Het acteerwerk van hoofdrolspelers Emjay Anthony, Toni Collette, Adam Scott, Krista Stadler en David Koechner is misschien niet het beste dat je ooit hebt gezien, maar voor in een film als deze is het voldoende.

Het tijdstip van de home entertainment release is ongunstig, want deze film moet je eigenlijk rond de feestdagen kijken. Hoe ‘ongezellig’ Krampus ook is! Maar door de winterse bioscooprelease is het begrijpelijk dat Universal Pictures Benelux de film afgelopen woensdag op de markt heeft gebracht. De Blu-ray Disc versie is in ieder geval een nette release met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf terwijl het geluid in DTS HD Master Audio 5.1 te beluisteren is. De disc is verder mooi opgevuld met interessant bonusmateriaal zoals een alternatief einde, verwijderde en verlengde scènes, bloopers, een making of van het wezen en een special met een blik achter de schermen van Krampus.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 thoughts to “Krampus (2015) Blu-ray Disc recensie”

1. Grappig dat al die kerstfilms in april uitgebracht worden. The Night Before ook al 🙂 Dit is er overigens eentje die niet aan mij besteed is, maar dat zal je niet verbazen 😉

2. Wil deze nog wel zien maar ik wacht tot de kerstdagen net als met The Night Before. Misschien kan ik Krampus wel in een thema avond gooien tijdens Kerstavond zodat ik erna nog Santa’s Slay kan zien. Die tapt volgens mij wel uit een soortgelijk vaatje.