Kong: Skull Island (2017) recensie

Kong: Skull IslandMonsterVerse. Dat klinkt wel erg spannend en eigenlijk is dat het ook. De meeste filmliefhebbers kennen monsters zoals King Kong en Godzilla wel, maar wellicht wist je nog niet dat Godzilla uit 2014 de kick-off was voor een nieuw bombastisch universum waarin deze grootheden samenkomen. Na de spektakelfilm van regisseur Gareth Edwards volgde in 2017 de avonturenfilm Kong: Skull Island waarin de reusachtige en wereldberoemde gorilla terugkeert. En hij zal tevens te zien zijn in het aangekondigde Godzilla vs. Kong dat in 2020 in de bioscoop zal verschijnen.

Na de Tweede Wereldoorlog ontdekken wetenschappers een onbewoond eiland waar volgens specialist Bill Randa (John Goodman) een reusachtig wezen leeft. Daarom stelt hij een team samen om het eiland te verkennen en bewijsmateriaal te verzamelen van een ongekend kwaad dat een directe bedreiging voor de wereldbevolking vormt. Samen met de Amerikaanse kolonel Preston Packard (Samuel L. Jackson), avonturier James Conrad (Tom Hiddleston) en fotografe Mason Weaver (Brie Larson), vertrekt de wetenschapper naar het eiland waar hij een onvoorstelbare ontdekking doet.

Uit de kluit gewassen gorilla
Al sinds de jaren dertig heeft de reusachtige gorilla King Kong in talrijke films de hoofdrol opgeëist. Kong: Skull Island is de meest recente remake of reboot of hoe je het maar noemen wilt. Zonder enige connectie met de voorgaande films. Door de evolutie in technologie hebben filmmakers zoals Jordan Vogt-Roberts de mogelijkheid om reusachtige en fabelachtige wezens op het zilveren scherm te toveren. Zolang het budget toereikend genoeg is. Dat neemt ergens de charme weg van de klassieker waarin een man in een gorilla-pak werd gepropt, maar met behulp van CGI kunnen de filmmakers wel veel meer spektakel brengen.

Spektakel zonder inhoud
Spectaculair is Kong: Skull Island zeker. De gorilla neemt het regelmatig op tegen andere wezens die het eiland bewonen terwijl de hulpeloze bezoekers machteloos toekijken en geen enkele rol van betekenis kunnen spelen. Waar wellicht de kans lag om de onderlinge verstandhoudingen wat verder uit te diepen, kiest de filmmaker ervoor om de focus op de bombastische actiescènes met digitale personages te houden. Dat is naar mijn mening een gemiste kans en het levert een spektakel zonder inhoud op. Hoewel het vermakelijk is, voelt de film vrij doelloos aan. Zeker in vergelijking met Peter Jackson’s King Kong uit 2005 waarin de relatie tussen dier en mens een belangrijke factor en er meer balans tussen het verhaal en het spektakel aanwezig is.

3
5 (1 vote)