Knives Out (2019) recensie

Knives-Out_ps_1_jpg_sd-lowRegisseur Rian Johnson was driftig op zoek naar redemptie, want hij werd door velen als de boosdoener gezien toen Star Wars: The Last Jedi in de bioscoop verscheen. De filmmaker kreeg hevige kritieken en met een veeleisende studio in zijn nek, kon hij ook zijn creativiteit niet de vrije loop laten. Na het debacle met het Science Fiction epos greep hij de kans om Knives Out te verfilmen met beiden handen aan. Een authentieke misdaadthriller waarin een mysterieuze moordzaak, kleurrijke personages en een klassieke setting de hoofdrollen opeisen.

Wanneer de steenrijke schrijver Harlan Thrombey (Christopher Plummer) vlak na zijn verjaardagsfeestje komt te overlijden, verzamelen de familieleden zich in zijn landgoed. Waar twee rechercheurs en de beroemde privé-detective Benoit Blanc (Daniel Craig) zijn gearriveerd om hen te ondervragen. Hoewel alles wijst op zelfmoord, is Blanc niet zo zeker van de zaak. Hij stelt een onderzoek in waarbij hij de hulp inschakelt van Harlan’s verpleegster Marta (Ana de Armas). Ze bijten zich vast in het onderzoek om te bevestigen dat Harlan daadwerkelijk zelfmoord heeft gepleegd. Maar het komt al snel boven water dat er wellicht een vies spelletje is gespeeld.

Kleurrijke personages
Rian Johnson had de privilege om samen te werken met de grootste namen die je als regisseur maar kunt wensen. Daniel Craig speelt op voortreffelijke wijze de rol van de ietwat excentrieke privé-detective Benoit Blanc terwijl Jamie Lee Curtis is te zien als Harlan’s oogappel Linda, Michael Shannon als zijn zoon en zakenpartner Walt, Toni Collette als zijn dochter Joni, Don Johnson als zijn inhalige schoonzoon en Chris Evans als Ransom. Het zwarte schaap van de familie die evenals zijn schijnheilige familieleden maar al te graag zijn handje ophoudt, maar in tegenstelling tot zijn bloedverwanten daar eerlijk voor uitkomt. Stuk voor stuk worden ze aan de tand gevoeld door Benoit terwijl het steeds duidelijk wordt dat iedereen wel baat zou hebben bij de dood van Harlan.

Mysterie
Het mysterie ontvouwt zich langzaam, maar zeker terwijl het verhaal onderhoudend genoeg is om de aandacht van de kijker vast te houden. Waar Knives Out echt in uitblinkt is de aangename combinatie van humor en spanning en het meer dan overtuigende acteerwerk van de veelzijdige cast. Ondanks dat het niet heel moeilijk is om het plot te doorgronden, heeft de regisseur aan het einde toch nog een paar leuke verrassingen in petto. Tot groot genoegen van de puzzelaar die op het moment dat hij klaar is met puzzelen aan de bak moet om het mysterie te ontrafelen. Evenals Benoit Blanc dat doet en telkens weer voor zowel aangename als onaangename verrassingen komt te staan in de zoektocht naar de waarheid. Knives Out is dan ook een heerlijke en klassieke misdaadfilm die geheel terecht in mening top 10 lijstje van het afgelopen jaar kwam te staan.

Rating: 4 out of 5.