Killer Kate! (2018) recensie

Killer KateHet hart van de horrorliefhebber gaat sneller kloppen als die voor het eerst een blik werpt naar de DVD hoes van Killer Kate!. Een jonge blonde dame besmeurd met bloed siert de poster van de door Elliot Fled geregisseerde film en ik vormde er direct ook een beeld bij. Ik had ook wel zin in een avondje bloedvergieten en rondslingerende ledematen. Maar de grote vraag is of Killer Kate! die verwachtingen ook heeft waargemaakt.

Kate (Alexandra Feld) gaat met tegenzin akkoord om haar zus en diens vriendinnen te vergezellen tijdens haar vrijgezellenweekend. De oudere Kate vindt het maar lastig dat haar veel jongere zusje in het huwelijksbootje stapt en het leven nog altijd als één groot feest ziet. De spanning tussen haar en haar zus en kortzichtige vriendinnen lopen dan ook hoog op in het appartement dat zij voor het weekend hebben gehuurd. Maar ze moeten de handen ineenslaan en samenwerken als ze het doelwit worden van de bloeddorstige eigenaren van het appartement.

Matig
Het verhaal van Killer Kate! is niet uniek. De horrorliefhebber heeft het immers al vaker gezien dat nietsvermoedende en ietwat onnozele reizigers het doelwit worden van bloeddorstige seriemoordenaars. Het is geen ramp, want als het een vermakelijke film vol smerige slachtpartijen oplevert is het wat mij betreft een vermakelijke film. Maar Killer Kate! kampt toch met flinke manco’s die het kijkplezier niet ten goede komen. Vooral het matige tot slechte acteerwerk maakt de horrorfilm geen topper in het genre.

Geforceerd
In een film waarin nietsvermoedende dames het doelwit worden van een maniakale groep moordenaars moet de angst voelbaar zijn, maar als kijker krijg je nooit het idee dat de dames zich bedreigd voelen of angstig zijn voor de indringers. De dialogen die een emotionele lading teweeg moeten brengen zijn vlak en overbodig. Alsof de tijd opgevuld moest worden om een speelduur van een krappe 80 minuten te kunnen halen. Als de make-up effecten dan nog op orde zijn is het geen complete tijdverspillingen, maar ook de moordpartijen zijn te mild om de liefhebber van het genre te kunnen bekoren. Killer Kate! is dan ook niet de slasher waar ik stiekem op had gehoopt. Ondanks dat de hoes anders deed vermoeden.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

1