Kill Switch

Kill Switch (2017) recensie

Kill SwitchDe mysterieuze en futuristische filmposter en de ijzersterke titel maakten mij enorm nieuwsgierig naar Kill Switch. Een film met veel Nederlandse invloeden. Ik had ook geen idee wie regisseur Tim Smit is totdat ik het korte verhaaltje op de hoes van de Blu-ray Disc las. Een Nederlandse filmmaker die in 2009 het filmpje What’s in the Box? Op YouTube plaatste. Een filmpje dat viral ging en inmiddels door meer dan 2,6 miljoen mensen werd bekeken. Het succes zette de deur wagenwijd open om de korte film om te toveren in een avondvullende speelfilm.

Maar het is wel even wennen om een Science Fiction film te zien die in Nederland afspeelt. We zien een verlaten wereld uit het perspectief van hoofdpersonage Will Porter (Dan Stevens). Een techniek die wel vaker wordt gebruikt om de kijker een unieke ervaring te geven. Het heeft veel weg van een first person shooter en in de vermakelijke actiefilm Hardcore Henry werkte dit perfect. In Kill Switch vind ik het niets meer dan een leuke gimmick. Ik kreeg nooit het gevoel dat ik mij in de verlaten straten van Amsterdam waande en het zelf moest opnemen tegen de drones die zo nu en dan voor dreigende momenten zorgen.

Het verhaal is verder vrij simpel. Voormalig NASA-piloot Will Porter wordt door de vooruitstrevende firma Alterplex gerekruteerd voor een bijzonder experiment. Een experiment dat volledig de mist ingaat en Will alleen achterlaat in een alternatieve dimensie die de codenaam The Echo heeft. Gewapend met een geavanceerd pak en een mysterieuze box moet Will geduchte vijanden en obstakels trotseren om het einde van de wereld te voorkomen. En daarbij krijgt hij hulp van Nederlander Tygo Gernandt die de rol van Michael voor zijn rekening neemt en Bérénice Marlohe die de rol van Will’s werkgeefster Abigail Vos prima invult.

Tim Smit heeft zijn korte film prima omgezet naar een avondvullende Science Fiction film die uitblinkt in mooie special effects en uitstekend acteerwerk van de hoofdrolspelers. Echter is het geen foutloze film en dat heeft wellicht te maken met een feit dat het verhaal dat ook in slechts 9 minuten verteld kon worden nu uitgesmeerd moest worden over 90 minuten. Derhalve zijn er ook veel saaie momenten aanwezig die allesbehalve boeiend zijn. Ik verloor dan ook regelmatig de aandacht en dat is jammer. Kill Switch is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die helaas geen extra’s bevat.

Met dank aan Entertainment One Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “Kill Switch (2017) recensie”