Kalifornia

Kalifornia (1993) recensie

Fictieve en non-fictieve seriemoordenaars eisen regelmatig de hoofdrol op in verschillende documentaires die op televisie worden uitgezonden en in spannende films. Om één of andere reden vind ik het enorm fascinerend hoewel ik de daden van deze maniakale figuren verafschuw. Het hoofdpersonage in de door Dominic Sena geregisseerde thriller Kalifornia heeft eveneens een fascinatie voor seriemoordenaars en dan specifiek de locaties waar zij hebben toegeslagen. Maar zijn onderzoek naar deze gevaarlijke individuen brengt hem in een situatie waarin hij en zijn vriendin zelf het doelwit worden van een meedogenloze psychopaat.

The X Files-acteur David Duchovny speelt de rol van Brian, een aan lager wal geraakte schrijver die de opdracht heeft om een boek te schrijven over de meest beruchte seriemoordenaars in de Verenigde Staten. Terwijl zijn vriendin Carrie (Michelle Forbes) smacht naar een bestaan in Californië besluit Brian om een roadtrip uit te stippelen die hen langs de verschillende locaties waar seriemoordenaars hebben toegeslagen brengt en de zonnige staat als eindbestemming heeft. Maar om deze onderneming te bekostigen hebben Brian en Carrie een paar reisgenoten nodig.

Early (Brad Pitt) en Adele (Juliette Lewis) zijn de enigen die op de advertentie reageren en al snel is het viertal onderweg naar hun droombestemming. Ondanks dat de stelletjes niets met elkaar gemeen hebben verloopt de reis soepel totdat Early’s ware aard naar boven komt. Wat Brian en Carrie niet weten is dat hij een voortvluchtige moordenaar is die vlak voor het vertrek zijn huisbaas heeft vermoord en wordt verdacht van meerdere misdrijven. Hij heeft geen enkel moraal besef en als Brian en Carrie zich willen ontdoen van het stel besluit de krankzinnige Early om het heft in eigen handen te nemen.

Kalifornia begint als een roadmovie hoewel het in de beginfase al duidelijk wordt dat Early geen lieverdje is. Deze rol wordt fenomenaal gespeeld door Brad Pitt die haast onherkenbaar is als de geesteszieke Early. Het succes van deze spannende film is dan ook grotendeels aan hem te danken hoewel Juliette Lewis, David Duchovny en Michelle Forbes eveneens prima acteren. Sena weet de spanning goed op te bouwen en het einde is dan ook geweldig. Als kijker zit je aan de buis gekluisterd terwijl de gemoederen op het scherm hoog oplopen. En als het één ding is dat de film de kijker wilt vertellen is dat het ondernemen van een roadtrip met wildvreemde mensen geen goed idee is. Want een op het eerste oog lijkende simpele ziel kan weleens een gestoorde seriemoordenaar zijn.

6 gedachten over “Kalifornia (1993) recensie