Justice League (2017) recensie

Justice LeagueEerder dit jaar mocht superheld Wonder Woman (Gal Gadot) aantreden in haar eigen film nadat zij vorig jaar werd geïntroduceerd in de tweede film uit het DC Extended Universe Batman v Superman: Dawn of Justice. In Justice League is zij opnieuw te zien wanneer zij zich schaart bij de superhelden formatie van multimiljardair Bruce Wayne (Ben Affleck). En diens alter-ego Batman en de strijdlustige Amazone zijn niet de enige superhelden die we in Justice League te zien krijgen. Zo zijn ook Aquaman (Jason Momoa), The Flash (Ezra Miller) en Cyborg (Ray Fisher) van de partij.

Na de dood van Superman (Henry Cavill) en nog voordat de wereld bedreigd wordt door de ultieme schurk Steppenwolf (Ciarán Hinds), is Bruce Wayne druk bezig om een team van superhelden samen te stellen om de wereldbevolking te redden. En het blijkt een noodzakelijk kwaad te zijn als Steppenwolf en zijn leger van Parademons zich op de Aarde bevinden nadat zij hebben afgerekend met de Amazones en de Atlantiërs. De superhelden slaan de handen ineen om hun vijand tot een halt toe te roepen, maar er ontbreekt een belangrijke schakel die de strijd tegen dit machtige leger kan doen beslissen.

Justice League begint voortvarend met veel actiemomenten en korte introducties van de personages die we eigenlijk al kennen uit Man of Steel, Batman v Superman: Dawn of Justice en Wonder Woman. Nieuwe personages zoals The Flash en Cyborg verschijnen zonder enige tekst en uitleg waarmee ook direct het eerste minpunt wordt genoteerd. Regisseur en screenwriter Zack Snyder heeft opnieuw problemen om een goede balans te vinden tussen het vertellen van het verhaal en de bombastische actiescènes. Ondanks dat hij deze keer de gevreesde CGI-soep die zo nadrukkelijk aanwezig was in zijn voorgaande films in het DC Extended Universe achterwege laat.

Het verhaal springt van de hak op de tak en het steekt soms onlogisch in elkaar. Toch is het deze keer minder storend, omdat de actie dik op orde is en er ruimte is voor humor. Daar is de gevatte Ezra Miller als The Flash grotendeels verantwoordelijk voor hoewel ook Jason Momoa als de stoere Aquaman soms grappig uit de hoek kan komen. Het zijn de pluspunten die Justice League bovenal een vermakelijke film maken. Vooral in de Dolby Cinema zaal van Vue Hilversum is het genieten van al dat geweld en de knetterharde doch goed gedoseerde soundtrack. Minpunten zoals de op sommige momenten matige CGI-animaties worden dan ook snel vergeten. Toch is Justice League niet de spektakelfilm waar ik stiekem op had gehoopt. De beoogde redding van het DC Extended Universe dat toch maar moeizaam van de grond lijkt te komen. Maar Justice League is dat niet ondanks dat de film een bezoekje aan de bioscoop waard is als je een liefhebber van Batman, Superman of een van de andere personages uit de DC comics bent.

Met dank aan Vue Hilversum en BAAS events voor toegang tot de Nederlandse première van Justice League.