Justice League (2017) recensie

Justice LeagueHet hart van veel filmliefhebbers van de superhelden uit het DC Universe ging vandaag sneller kloppen, want de bombastische actiefilm Justice League is zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc verschenen. Na de actiefilms Man of Steel, Batman v. Superman: Dawn of Justice, Suicide Squad en Wonder Woman, komen veel bekende personages bijeen voor een nieuw avontuur waarin Batman (Ben Affleck), Wonder Woman (Gal Gadot), The Flash (Ezra Miller), Aquaman (Jason Momoa) en Cyborg (Ray Fisher) de handen ineen slaan om de gevreesde tegenstander Steppenwolf (Ciarán Hinds) en zijn leger van Parademons voor eens en altijd te stoppen.

De fel bekritiseerde regisseur Zack Snyder stond opnieuw aan het roer om met Justice League een vermakelijke actiefilm op het zilveren scherm te toveren en daar is hij ook zeker in geslaagd. In zijn voorgaande DC films was het vaak overdreven en de matige CGI-animaties eisten regelmatig de negatieve aandacht op. Ook Justice League heeft te kampen met dezelfde problemen terwijl Snyder nog steeds moeite heeft met het vinden van de juiste balans tussen het vertellen van het verhaal en de spectaculaire actiescènes. Toch is het deze keer minder storend, omdat de actie dik op orde is en er genoeg ruimte is voor humor.

Sowieso is het gaaf om te zien dat de meest bekende superhelden uit het DC Universe in één film te zien zijn. Ben Affleck doet het opnieuw prima als de verbitterde multimiljardair Bruce Wayne en diens alter-ego Batman terwijl ook Henry Cavill en Gal Gadot met veel plezier de rollen van Superman en Wonder Woman invullen. Evenals Aquaman genoten deze personages al een introductie in de voorgaande films en zijn The Flash en Cyborg de nieuwe personages die plotseling aan het universum zijn toegevoegd. Het voelt wat onwennig aan hoewel Ezra Miller de rol van de grappige doch waardevolle The Flash prima invult. Helaas ben ik iets minder te spreken over het toch wel matte optreden van Ray Fisher die de rol van Cyborg voor zijn rekening neemt.

Na het herzien van Justice League ben ik nog steeds van mening dat deze actiefilm in tegenstelling tot zijn voorgangers een stuk vermakelijker is en het DC universum eer aandoet. De combinatie van de humor, de spectaculaire actiemomenten en de verbluffende special effects zorgen voor topamusement. Dat de film niet foutloos is neem ik dan maar voor lief, want de makers hebben overduidelijk geluisterd naar de kritiek van het veeleisende publiek en de fans en dat is het toch wel getergde DC Extended Universe ten goede gekomen. Laten we hopen dat deze goede trend wordt voortgezet en er nog meer van dit soort vermakelijke films op de kalender staan.

Justice League is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die een nagenoeg perfecte beeld- en geluidskwaliteit bevat. De overgebleven ruimte op de schijf is goed opgevuld met interessante extraatjes zoals diverse specials waarin men inzoomt op de belangrijkste personages, de technologie waarmee de film tot stand is gebracht, de prachtige kostuums een introductie van de nieuwe superhelden. Daarnaast wordt de Blu-ray Disc met een stijlvolle kartonnen slipcase op de markt gebracht en is er een digitale kopie aanwezig indien de liefhebbers de film aan hun digitale bibliotheek willen toevoegen.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Justice League (2017) recensie”