© Warner Bros Entertainment Inc. © Jake Giles Netter

Just Mercy (2019) recensie

© Warner Bros Entertainment Inc. © Jake Giles NetterJust Mercy is een dramafilm die gebaseerd is op het boek van mensenrechtenactivist Bryan Stevenson. De advocaat heeft in 1995 de non-profitorganisatie Equal Justice Initiative opgericht en sindsdien vecht hij tegen de vooroordelen in het rechtssysteem. Waarin mensen op basis van status, huidskleur en afkomst worden veroordeeld. In de biopic van regisseur Destin Daniel Cretton zien we hoe de doortastende Stevenson zich vastbijt in zaken die niet lijken te kloppen. Met in het bijzonder de zaak van de onschuldige en ter dood veroordeelde Walter ‘Johnny D.’ McMillian.

Bryan Stevenson (Michael B. Jordan) is nog maar net afgestudeerd als hij naar Montgomery verhuist om armen en Afro-Amerikaanse gedetineerden de juridische bijstand te bieden die zij nooit hebben ontvangen. Zo ontmoet hij Walter ‘Johnny D.’ McMillian die volgens hem ten onrechte ter dood is veroordeeld en al 6 jaar in de dodencel zit. Hij besluit om zich vast te bijten in de zaak die niet lijkt te kloppen en hij komt tot de ontdekking dat McMillian is veroordeeld op slechts één wankelende getuigenis van de crimineel Ralph Myers (Tim Blake Nelson). Wanneer hij genoeg bewijs heeft verzameld om McMillian’s onschuld te bewijzen doet hij er alles aan om hem te laten vrijspreken van de moord op de 18-jarige Ronda Morrison.

Knap acteerwerk

Zowel Michael B. Jordan als Jamie Foxx hebben in hen carrière veelvuldig bewezen dat zij uitstekende acteurs zijn. Jordan speelt in Just Mercy de rol van de getergde en vastberaden advocaat Bryan Stevenson. Hij vecht tegen de vooroordelen in het rechtssysteem en als Afro-Amerikaanse man kan hij zich identificeren met de gedetineerden die op basis van ras zijn veroordeeld. Zijn pijn is zichtbaar en Jordan weet vaak met zijn mimiek al een boodschap over te brengen op de kijker. Datzelfde geldt voor Jamie Foxx die de rol van Walter McMillian uitstekend invult. Als kijker leef je met hem mee. Hij is verslagen en alle hoop lijkt verloren. Totdat hij Stevenson ontmoet. Een man die voor hem wilt vechten en er alles aan wilt doen om zijn onschuld te bewijzen.

Onderhoudend

Just Mercy is een onderhoudende film hoewel het vermaak grotendeels voortkomt uit de sterke dialogen en de wijze waarop het indrukwekkende verhaal wordt verteld. Het is geen spectaculaire of zenuwslopende film. Zelfs minder als je het waargebeurde verhaal over Bryan Stevenson en Walter McMillian een beetje kent. Dat neemt niet weg dat je aan de buis gekluisterd zit om te zien hoe het afloopt. Daarnaast is de film enorm actueel. De Black Lives Matter-beweging is actueel en samen met de support van miljoenen mensen wereldwijd strijden zij tegen de vooroordelen en racisme in de maatschappij. Iets waar Stevenson al jaren tegen vecht. Dat maakt Just Mercy, die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc, meer dan een kijkbeurt waard.

Waardering: 4 uit 5.