Jurassic-World_-Fallen-Kingdom_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-Universal-Pictures

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018) recensie

Jurassic-World_-Fallen-Kingdom_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-Universal-PicturesIk heb er 3 jaar op moeten wachten, maar vandaag was het dan eindelijk zover. Het langverwachte vervolg op de zeer vermakelijke kaskraker Jurassic World ging in première. Jurassic World: Fallen Kingdom werd de afgelopen weken flink gehyped en een staande ovatie van meer dan 10 minuten bij de eerste screening gaf mij goede moed. Ondanks dat ik niet helemaal tevreden was over de veel vertoonde trailer. Toch ging ik met gezonde spanning en hoge verwachtingen naar de bioscoop om het door J.A. Bayona geregisseerde spektakelstuk te aanschouwen.

De film begint veelbelovend. Het safaripark Jurassic World is inmiddels gesloten en overgenomen door de losgeslagen dinosauriërs terwijl het eiland Isla Nublar en haar bewoners worden bedreigd door een vulkaan die op het punt van uitbarsten staat. Voormalig pretpark directrice Claire (Bryce Dallas Howard) zet zich tegenwoordig in voor de bescherming van de dieren en zij doet er dan ook alles aan om de dinosauriërs opnieuw van uitsterving te redden. Wanneer zij de financiële mogelijkheden krijgt om haar taak te voltooien, reist ze samen met Owen (Chris Pratt) naar het eiland waar zij een gruwelijke ontdekking doet.

Het niveau van actie en sensatie is top terwijl de verbluffende CGI-animaties de aandacht opeisen. Soms zijn de computeranimaties iets te nadrukkelijk aanwezig en het is jammer om te zien dat er in het vervolg geen ruimte meer lijkt te zijn voor realistische animatronics. Dat neemt niet weg dat het weer een prettig weerzien is met de wezens die zowel in de originele Jurassic Park als in Jurassic World te zien waren. Daaronder de altijd indrukwekkend T-Rex en de geniepige Velociraptors. Maar ook een zee aan nieuwe soorten en de indrukwekkende Mosasaurus spelen een belangrijke rol in Jurassic World: Fallen Kingdom.

Maar foutloos is de potentiële zomerhit niet. Evenals in het voorgaande deel is het acteerwerk prima, maar niet bijzonder te noemen terwijl het verhaal een stuk slechter is. Ted Levine is nog wel een leuke toevoeging als de jager die Claire en Owen op het eiland helpt om de dinosauriërs gevangen te nemen, maar nieuwkomers Daniella Pineda en Justice Smith slaan de plank veelvuldig mis. Evenals Toby Jones die als een inhalige veilingmeester niet echt een vuist weet te maken. Het grootste manco komt voort uit het feit dat de filmmakers trachten om de magie van de franchise terug te laten keren, maar de momenten die dat fijne gevoel moeten oproepen voelen te geforceerd aan. Terwijl ze daar in Jurassic World uitstekend in zijn geslaagd.

De bioscoopzaal werd dan ook met mixed feelings verlaten. Als spectaculaire actiefilm slaagt Jurassic World: Fallen Kingdom prima, maar in vergelijking met de eerder verschenen delen en met name het ijzersterke Jurassic World schiet Bayona’s creatie flink tekort. De teleurstelling overheerst dan ook hoewel dat ook te wijten kan zijn aan het feit dat ik te hoge verwachtingen had. Uiteindelijk doet dat verder niets met het eindoordeel. Een vermakelijke popcornfilm is het zeker, maar ik vind het geen uitblinker. Het is dan ook afwachten of de film met de hakken over de sloot de top 10 van het jaar gaat halen.

3.5 (2 votes)