Jurassic World Dominion (2022) review

Als fan van Jurassic Park kon ik natuurlijk niet te lang wachten met het bezoeken van Jurassic World Dominion. Alweer het zesde deel in de franchise die deze week in de bioscoop verscheen. Naar mijn mening moest de film van Colin Trevorrow de vieze nasmaak van Jurassic World: Fallen Kingdom wegspoelen, want die stelde echt enorm teleur. En of Jurassic World Dominion wel als een geslaagd vervolg bestempeld kan worden lees je in mijn review.

Aan het einde van Jurassic World: Fallen Kingdom werd al duidelijk dat de dinosauriërs vrij rondlopen en dat de mensheid een manier moet vinden om in harmonie met ze samen te leven. Naar mijn mening hoort een Jurassic Park of World-film zich af te spelen op een eiland vol met dinosaurussen en is het al eerder bewezen om dinosauriërs in een stad of in de bewoonde wereld te laten rondlopen simpelweg niet werkt. In Jurassic World Dominion werkt het wel en zijn de momenten dat we de dinosauriërs in de bewoonde wereld in actie zien slechts beperkt aanwezig. Grotendeels te danken aan het feit dat de organisatie Biosyn Genetics een groot deel van de dinosauriërs heeft gevangen en voor nieuw onderdak heeft gezorgd.

Het klinkt niet vreselijk spannend, maar er is natuurlijk ook weer ellende als een nieuw ras raptors op de zwarte markt worden verhandeld en als getrainde huurmoordenaars worden ingezet terwijl de eigenaar van Biosyn Genetics hunkert naar meer macht en geld. Wanneer het ecosysteem in gevaar is wanneer hij een genetisch gemanipuleerde soort sprinkhanen op de wereld loslaat, slaan oudgedienden Alan Grant, Ellie Sattler en Ian Malcolm de handen ineen om het bedrijf te ontmaskeren. Terwijl Owen Grady en Claire Dearing ook nog een appeltje met hem te schillen hebben wanneer hij de jonge Maisie Lockwood ontvoert. Hij is er namelijk van overtuigd dat haar DNA de sleutel is tot het beperken van de sprinkhanen populatie.

In de zoektocht naar bewijs om het bedrijf te ontmaskeren en om Maisie te bevrijden, spelen de dinosauriërs slechts een bijrol. Enorm veel schermtijd krijgen ze dan ook niet ondanks dat er in een spectaculaire slotfase meer tanden te zien zijn en meer gebrul te horen is. Feitelijk heeft Jurassic World Dominion nog maar weinig met Jurassic Park en diens vervolgdelen te maken, maar de truc is om dat een beetje los te laten. Op zich is de film enorm vermakelijk en in ieder geval een stuk beter dan Jurassic World: Fallen Kingdom. Maar in vergelijking met de oudere films kan (hopelijk) de allerlaatste film in de franchise hier niet aan tippen. Ondanks dat het wel weer vreselijk leuk is om Sam Neill, Laura Dern en Jeff Goldblum te zien terugkeren als de iconische personages uit de eerste film uit 1993.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de film?