Jumanji: Welcome to the Jungle (2017) recensie

Jumanji: Welcome to the JungleIk weet het nog als de dag van gisteren dat de avonturenfilm Jumanji in première ging. Het is inmiddels ruim 20 jaar geleden dat de door Joe Johnston geregisseerde prent uitkwam en de studio vond het dan ook tijd worden om Jumanji in een nieuw jasje te steken. Voor het vervolg Jumanji: Welcome to the Jungle werden Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan gestrikt met als resultaat een avontuurlijke familiefilm waarin actie, humor en verbluffende special effects hand in hand gaan.

Het bordspel Jumanji dat in 1995 onschuldige deelnemers in een andere dimensie zoog is geëvolueerd. Het is getransformeerd in een ouderwetse gameconsole die door stom toeval door de studenten Spencer, Fridge, Bethany en Martha wordt ontdekt. De knoppen van de controllers zijn nog niet aangeraakt of het viertal belandt in de wildernis waar zij niet alleen te maken krijgen met hun uiterlijke veranderingen, maar ook met geduchte tegenstanders zoals de maniakale Van Pelt (Bobby Cannavale).

Hun strijd tegen Van Pelt om de wereld van Jumanji te redden leveren spectaculaire momenten op, maar er is ook enorm veel ruimte voor humor. Vooral op het moment dat de scholieren in de jungle belanden en ontdekken dat ze het uiterlijk van hun gekozen avatars hebben overgenomen. Zo transformeert de sullige Spencer in een stoere spierbundel (Dwayne Johnson), de atletische Fridge in een heethoofd (Kevin Hart), het verlegen studiebolletje Martha in een stoere hottie (Karen Gillan) en de beeldschone studente Bethany in een oude behaarde man (Jack Black).

Regisseur Jake Kasdan probeert dichtbij het origineel te blijven. Hoewel Jumanji: Welcome to the Jungle vernieuwend is, bevat de film de sfeer die ook zijn voorganger uit 1995 aanwezig is. Het is dan ook meer een familiefilm dan een avonturenfilm als je het mij vraagt. Natuurlijk zijn de welbekende clichés aanwezig, maar op één of andere manier hoort dat gewoon in een film als deze aanwezig te zijn. Jumanji: Welcome to the Jungle oversteeg dan ook mijn verwachtingen en ik heb bijna 2 uur lang genoten en gelachen. Een heerlijke film om tijdens deze kerstvakantie even mee te pakken.

3.5