Jumanji_-The-Next-Level_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-CTMG-Inc-All-Rights-Reserved

Jumanji: The Next Level (2019) recensie

Jumanji_-The-Next-Level_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedHet is alweer twee jaar geleden dat de remake van Jumanji in de bioscoop verscheen. In de avontuurlijke familiefilm van regisseur Jake Kasdan worden Spencer (Alex Wolff), Martha (Morgan Turner), Fridge (Ser’Darius Blain) en Bethany (Madison Iseman) meegesleurd in de bizarre wereld van Jumanji. Een videogame met niet alleen een knotsgek avontuur, maar ook met bijzondere personages en geduchte tegenstanders. In Jumanji: The Next Level doen de vrienden het nog eens dunnetjes over als zij terugkeren naar Jumanji om hen goede vriend Spencer terug te halen. Maar ook deze keer worden alle bekende spelregels overboord gegooid.

Als student in New York heeft Spencer het zwaar. Zeker na de breuk met Martha en hij wil weer het heroïsche gevoel dat hij in de videogame Jumanji had ervaren. Daarom keert hij terug naar de wereld van het computerspel, maar hij krijgt al gauw gezelschap van zijn goede vrienden als zij ontdekken dat hij naar Jumanji is teruggekeerd. Maar deze keer krijgen zij hulp van Spencer’s opa Eddie (Danny DeVito) en diens goede vriend Milo (Danny Glover). Die ongewild zijn meegesleurd in het avontuur en als de dappere Dr. Bravestone (Dwayne Johnson) en zoöloog Mouse (Kevin Hart) hun avatars Ruby (Karen Gillan) en Oberon (Jack Black) moeten helpen om Jumanji uit te spelen.

Op herhaling

Jumanji: Welcome to the Jungle bleek een heerlijke verrassing te zijn en is een zeer geslaagde remake van de familiefilm uit 1995. Toen Jumanji nog een bordspel was en de inmiddels overleden komiek Robin Williams de gevaren in de jungle moest trotseren. Het succes zette de deur voor een vervolg wagenwijd open. Dat dan ook twee jaar later verscheen. Niet alleen regisseur Jake Kasdan keerde terug, maar ook hoofdrolspelers Dwayne Johnson, Kevin Hart, Karen Gillan en Jack Black zijn weer van de partij. Toch ervaart Jumanji: The Next Level het niveau van zijn voorganger niet. Wellicht te wijten aan het feit dat niet veel meer dan een herhaling is van wat het publiek al heeft gezien.

Vermakelijk

Dat neemt niet weg dat Jumanji: The Next Level geen leuke film is. Integendeel. Het verhaal is simpel, maar leuk in elkaar gezet en uiteraard is er een goede balans tussen die actie- en komische momenten. Humor is dan ook volop aanwezig terwijl de wereld van Jumanji uitstekend in beeld is gebracht met behulp van verbluffende visuele effecten. Maar de nieuwigheid is er nu wel van af. Dat moge duidelijk zijn. Ondanks dat zal er een derde deel komen, want in de slotscène wordt daar nog eens naar gehint. Wat mij betreft welkom, maar iets meer vernieuwing zou dan welkom zijn. In ieder geval kan je tot die tijd genieten van Jumanji: The Next Level die niet alleen te huur is, maar ook verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Waardering: 3 uit 5.