Joy

Joy (2015) Blu-ray Disc recensie

Dromen verwezenlijken en een hoop geld verdienen. Dat willen we allemaal toch? Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want er is altijd wel een obstakel, een drempel of een excuus om je dromen niet te achtervolgen. Maar wat doe je als je de kans krijgt om jouw uitvinding te produceren en een imperium op te bouwen? Ben je dan in staat om je leven compleet te veranderen? Uitvindster en entrepreneur Joy Mangano heeft dat gedaan en daarom is zij ook een van de grootste en succesvolste ondernemers in de Verenigde Staten. Joy van regisseur David O. Russell (The Fighter, Silver Linings Playbook) is dan ook losjes gebaseerd op het leven van deze volhardende zakenvrouw.

Ondanks dat is Joy geen semi-autobiografische film, want de filmmaker heeft het verhaal gedramatiseerd en er een hoop fictie aan toegevoegd. Toch draait de film om het leven van de uitvindster die in het begin van de jaren ’90 succes heeft verworven met haar eerste uitvinding de Miracle Mop. Ze stortte zich in bergen schuld om haar uitvinding te produceren en door slecht advies van haar zogenaamde adviseurs en behulpzame advocaten dreigde ze alles kwijt te raken. Ondanks dat wist Joy toch een imperium op te bouwen en een succesvolle zakenvrouw te worden die verantwoordelijk is voor een groot aantal uitvindingen die tot op de dag van vandaag nog steeds worden gebruikt in miljoenen huishoudens over de hele wereld.

Jennifer Lawrence (The Hunger Games, X-Men: Apocalypse) speelt de rol van Joy geweldig en ze werd dan ook geheel terecht genomineerd voor een Academy Award. Helaas wist ze de nominatie niet te verzilveren. Lawrence zet een lieftallige doch doortastende moeder van twee kinderen neer die blut is, voor iedereen klaarstaat en haar dromen op een laag pitje heeft gezet om voor haar gezin, haar ex-man en haar ouders te kunnen zorgen. En dat terwijl de aanhoudende rivaliteit met haar halfzus Peggy voor nog meer stress zorgt.

Elisabeth Röhm (American Hustle) speelt de rol van Peggy prima, maar in vergelijking met haar collega’s krijgt de actrice weinig schermtijd. Daarentegen krijgen de karakters van Robert De Niro en Virigina Madsen als de ouders van Joy meer te doen en zij spelen deze rollen voortreffelijk. Ook Isabella Rossellini speelt de rol van de onsympathieke vriendin van Joy’s vader en de grootste geldschieter van haar uitvinding eveneens voortreffelijk. Dat geldt ook voor de rol die Bradley Cooper speelt hoewel hij pas in het tweede bedrijf een hoofdrol opeist als de baas van de teleshoppingzender QVC.

Joy laat zien dat je jouw dromen kunt verwezenlijken als je maar bereid bent om risico te nemen en jouw leven ingrijpend te veranderen. Het is een mooie boodschap hoewel ik van mening ben dat er ook een beetje geluk bij komt kijken. De film is er in ieder geval niet minder om. Ondanks dat ik van mening ben dat de filmmaker soms iets te snel van de hak op de tak springt en voor mijn gevoel belangrijke hoofdstukken uit het leven van Joy overslaat. Op de Blu-ray Disc heb ik niets aan te merken, want het is een zeer nette schijf met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Voor de liefhebbers is er een 20 minuten durende special aanwezig die meer achtergrondinformatie over de film verschaft terwijl men in de ruim een uur durende special Times Talks in gesprek gaan met Jennifer Lawrence en David O. Russell. Het bonusmateriaal wordt gecompleteerd met een fotogalerij met stilstaande beelden uit de film.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Joy (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Ik vond de film zelf wat tegenvallen. Het verhaal kon me helaas niet genoeg boeien. Toch snap ik wel wat je er goed aan vindt. Mooi verhaal en goed geacteerd.

2. Vond ‘m zelf vooral aan het begin erg rommelig (wat jij ook had) en tegen het einde pakte hij me wel wat meer. Echter geen film die ik nog een keer hoef te zien.

3. Ik kon ook erg van de film genieten. Ik hou wel van een inspirerend verhaal zo af en toe. Jennifer was inderdaad fantastisch. Toch vond ik de film ook weer niet zo goed, maar ik heb geen spijt van mijn bioscoopbezoek.