Joker (2019) recensie

Joker_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Warner-Bros-Entertainment-Inc-All-Rights-Reserved-Photo-Credit-Niko-TaverniseVorig jaar werd ik aangenaam verrast door het door Todd Philips geregisseerde misdaaddrama Joker. Een ware hype die geheel terecht was. Al vanaf de eerste screenings werd de film geprezen. Te danken aan hoe Phillips het ietwat sombere verhaal over Batman’s aartsrivaal in beeld brengt, maar ook het fenomenale acteerwerk van Joaquin Phoenix zorgt ervoor dat Joker een topper is. Een topper die na een sterke periode in de bioscoop nu verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) is een bijzondere man. De aan psychische stoornis lijdende beroepsclown woont samen met zijn moeder in een bouwvallig appartement in Gotham City terwijl hij steeds verder vervreemd raakt van de maatschappij. De maatschappij die hem voor zijn gevoel de rug toekeert als hij niet alleen op straat wordt toegetakeld door brutale kinderen, maar ook zijn baan verliest en niet meer op de hulp van zijn maatschappelijk werker kan rekenen. Het drijft hem langzaam tot waanzin hoewel bij Arthur pas echt de stoppen doorslaan als hij de waarheid over zijn moeder ontdekt.

De spreekwoordelijke emmer die overstroomt
Het personage dat Joaquin Phoenix vertolkt is een bekend stripfiguur en de aartsrivaal van superheld Batman. Dat ook regelmatig in de films over de superheld te zien was. Maar Joker heeft weinig van doen met de voorgaande films en het genre. Het is een grauw en somber misdaaddrama dat een actueel onderwerp behandelt. Hoe vaak horen we of lezen we niet dat mensen met een aandoening en serieuze problemen aan hen lot worden overgelaten. Het drijft mensen tot wanhoop. Niet dat de gruwelijke misdaden van Arthur zijn goed te praten, maar het geeft wel goed weer dat men wat aandachtiger mogen zijn en mensen die in nood zijn de helpende hand moeten bieden.

Phoenix
Naast het sterke en toch wel aangrijpende verhaal, is Joaquin Phoenix grotendeels verantwoordelijk voor het succes van Joker. Wat kan deze man goed acteren en als de getraumatiseerd en uitgemergelde Arthur Fleck overtuigt hij in ieder moment. Het is geniaal wat hij laat zien hoewel er na de aankondiging dat hij de rol van de Joker op zich zou nemen veel kritiek was. Hij heeft dubbel en dwars bewezen dat hij deze rol vol verve speelt en ik had ook graag nog meer van het personage gezien. Maar of er een vervolg komt is nog maar de vraag. De geruchtenmolen draait op volle toeren, maar het is wellicht de kracht van deze film dat het bij een losstaand project blijft.

Waardering: 4.5 uit 5.
Ko-Fi