Jojo Rabbit (2019) recensie

Jojo Rabbit van regisseur Taika Waititi is een komische oorlogsfilm. Waarin gitzwarte humor en gruwelijkheden hand in hand gaan en bij de kijker talrijke emoties oproept. Het lijkt mij enorm lastig om een komedie te maken waarin historische personages zoals Adolf Hitler een rol van betekenis spelen. Er zullen ongetwijfeld mensen gekwetst raken door de Tweede Wereldoorlog en de daarbij horende gebeurtenissen op deze manier in beeld te brengen. Maar wie satire kan waarderen zal een hoop kijkplezier beleven.

Johannes (Roman Griffin Davis) is een 10-jarig Duits jongetje dat zich wil aansluiten bij de Hitlerjugend en Adolf Hitler als zijn rolmodel ziet. Omdat zijn vader aan het front vecht en hij het samen met zijn moeder Rosie (Scarlett Johansson) moet zien te rooien, is Adolf Hitler (Taika Waititi) zijn denkbeeldige vriend. Met wie hij regelmatig overleg heeft en om advies vraagt. Vooral wanneer hij tot de ontdekking komt dat zijn moeder het Joodse meisje Elsa (Thomasin McKenzie) heeft verstopt in de kamer van zijn overleden zusje.

Rollercoaster van emoties

Jojo Rabbit is een rollercoaster van emoties, want er is ruimte voor gitzwarte humor, romantiek en drama. Het ene moment is het brullen van het lachen om het stompzinnige gedrag van Nazi’s zoals Captain Klenzendorf (Sam Rockwell) en Fraulein Rahm (Rebel Wilson) terwijl je in het daarop volgende moment wordt meegezogen in een emotioneel moment waarin Rosie haar jochie weer tot zinnen probeert te brengen. Hoewel Jojo een vastberaden nationaalsocialist is die het Arische ras adoreert, zie je ook dat hij worstelt met zijn keuzes. Pas na de ontmoeting met het Joodse meisje Elsa lijkt hij enigszins tot zinnen te komen.

Ijzersterk

De gesprekken tussen Elsa en Jojo zijn treffend en als kijker ben je getuige van hoe een onwaarschijnlijke vriendschap ontstaat. Te danken aan hoe de jonge Roman Griffin Davis en Thomasin McKenzie de rollen invullen, want het acteerwerk is meer dan uitstekend. Dat geldt overigens ook voor hen medespelers met in het bijzonder Taika Waititi die hoogstpersoonlijk de rol van de grappige en denkbeeldige Adolf Hitler invult. Daarnaast heeft Waititi een bijzonder decor gecreëerd. Dat kleurrijk is en helemaal past in het straatje van een komedie, maar dat de film zich tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelt is eveneens overduidelijk. Deze ingrediënten maken Jojo Rabbit een meer dan uitstekende film die mij in ieder geval aangenaam heeft verrast.

Waardering: 4 uit 5.
Ko-Fi