Jigsaw (2002) recensie

JigsawSoms zie je de hoes van een DVD en dan weet je gewoon dat je die film MOET hebben. Zonder er ook maar iets van af te weten. De laatste tijd snuffel ik steeds vaker in de bakken die bij de Kringloopwinkels staan. Je weet immers nooit wat je tegenkomt voor een eurootje. Zo liep ik laatst ook de horrorfilm Jigsaw tegen het lijf. Niet te verwarren met de bioscoopfilm, maar een iets oudere film met een bijzondere cover. Ik wist op het moment van aanschaffen al dat de door Don Adams en Harry James Picardi slecht is, maar ik had wel de hoop dat het goed slecht zou zijn.

Al snel werd het tegendeel bewezen. Jigsaw is gewoon slecht. Het verhaal draait om een groep studenten die van hun niet veel oudere leraar de opdracht krijgen om te knutselen met een onderdeel van een paspop. Zo krijgt de een een arm mee naar huis en mag de ander zich ontfermen over het hoofd. Na een aantal weken komen de studenten bij elkaar om de pop weer in elkaar te zetten. Uitgerust met een videocamera, het blad van een cirkelzaag en andere vreemde voorwerpen, is de pop een waar kunstwerk geworden.

Maar het plezier is van korte duur als de vreemd uitziende pop tot leven komt en zijn makers een voor een vakkundig om zeep helpt. Niets of niemand blijft ongedeerd. Maar smerige bloedfonteinen en rondslingerende ledematen zijn er nauwelijks. Het is allemaal veel te mild en van overtuigend acteerwerk of een goed verhaal hoeft de film het niet te hebben. Dan blijft er uiteindelijk ook niets meer over dan een slappe hap die zelfs niet gered wordt door een aantal bimbo’s die zo nu en dan hun kleren uittrekken. In dit geval was dat eurootje dus niet goed besteed.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL