Jeepers Creepers 3

Jeepers Creepers 3 (2017) recensie

Jeepers Creepers 3We hebben er ruim 14 jaar op moeten wachten, maar vorig jaar verscheen dan eindelijk het langverwachte derde deel van Jeepers Creepers. Regisseur en scenarioschrijver Victor Salva doet de angstaanjagende Creeper (Jonathan Breck) herleven in een vermakelijke horrorfilm die veel overeenkomsten kent met het eerste deel uit 2001. De vreemd uitziende seriemoordenaar begeeft zich opnieuw op de verlaten landwegen om nietsvermoedende voorbijgangers van de weg te rijden, vakkundig om zeep te helpen en op te peuzelen.

Sheriff Tashtego (Stan Shaw) opent de jacht op het maniakale wezen dat een spoor van lijken achterlaat in de omgeving. Samen met een team van doortastende jagers opent hij de jacht op de Creeper die na een winterslaap van 23 jaar ontwaakt en honger heeft. Maar deze keer is de weerstand die hij krijgt groter dan verwacht. De grote vraag is of de moedige burgers het deze keer wel lukt om hem voor eens en altijd te stoppen.

Na het toch wel ietwat teleurstellende tweede deel grijpt Victor Salva terug naar het concept van het eerste deel. Met voldoende afwisseling van settings en een zee aan ingenieuze slachtpartijen weet hij het veeleisende publiek een vermakelijke horrorfilm voor te schotelen. Ondanks dat ook in Jeepers Creepers 3 het mysterieuze sfeertje uit het eerste deel volledig ontbreekt. Jonathan Breck is weer tot onherkenbaar geschminkt als de angstaanjagende Creeper terwijl de make-up effecten van zowel het wezen als de bloederige taferelen zeer overtuigend zijn.

Het grootste manco van Jeepers Creepers 3 is het toch wel matige acteerwerk. Als kijker heb je nooit het gevoel dat de potentiële slachtoffers echt bang zijn voor het moordende monster terwijl je ook nooit het gevoel hebt dat het weleens slecht kan aflopen. Dat maakt de film voorspelbaar en ietwat saai. Ondanks dat er deze keer meer te beleven is, want het wezen moordt er weer vrolijk op los en maakt overduidelijk meer slachtoffers dan in het tweede deel. Dat maakt Jeepers Creepers 3 nog steeds geen topper die de eerste film evenaart, maar een vermakelijk horrorfilmpje is het zonder twijfel.

4 (1 vote)