Jaws (1975) recensie

JawsIn 1975 verscheen de horrorfilm Jaws van regisseur Steven Spielberg in de bioscoop. Een baanbrekende film die menig bezoeker de stuipen op het lijf joeg en in de geschiedenisboeken staat als één van de meest iconische films te allen tijde. Terwijl het concept van de haaienfilm helemaal niet zo ingewikkeld is. Des te meer tijd en geld werd er gestoken in overtuigende make-up en visuele effecten, wat het eindresultaat ook ten goede is gekomen. Want na ruim 40 jaar is Jaws nog steeds een vermakelijke en spannende film.

Het verhaal draait om Chief Martin Brody (Roy Scheider) die naar het kleine badplaatsje Amity gekomen is om de strandbezoekers te beschermen. Maar al snel heerst er paniek als het ene na het andere aangevreten lijk op de witte stranden aanspoelt. Terwijl het gekibbel met het stadsbestuur doordendert is Brody ervan overtuigd dat een moordende witte haai voor dreiging zorgt. Maar als de inhalige burgemeester er niets van wil weten, besluit Brody om het heft in eigen handen te nemen. Samen met specialist Matt Hooper (Richard Dreyfuss) en de eigenaardige kapitein Quint (Robert Shaw) trekt hij erop uit om het bloeddorstige wezen tot een halt toe te roepen.

Het knappe van Jaws is dat men de spanning goed opbouwt. De film begint rustig en de kijker maakt uitgebreid kennis met de hoofdpersonages. Het acteerwerk is op orde en de film is onderhoudend genoeg om de interesse van het publiek vast te houden. Na het eerste bedrijf gaat het pas echt los als lugubere en bloederige beelden op de kijker worden afgevuurd en de eerste glimp van de reusachtige witte haai wordt opgevangen. Ondersteunt door de iconische en onheilspellende soundtrack van John Williams die tot op de dag van vandaag nog steeds herkend wordt.

Jaws heeft de tand des tijds dan ook goed doorstaan en naar mijn mening behoort de film dan ook nog steeds tot de toppers in het genre. Ondanks dat de typerende kenmerken van een klassieke horrorfilm ontbreken. Jaws is juist een zomerse film waarin beelden van mensen in badkleding, mooie witte stranden en hemelblauwe wateren in overvloed aanwezig zijn. Des te meer respect voor het feit dat Spielberg een film heeft gecreëerd die echt onder je huid gaat zitten.

4