Jaws 2 (1978) recensie

Jaws 2Ongeveer 3 jaar na het succes van de spannende horrorfilm Jaws verscheen het vervolg in de bioscoop. Steven Spielberg droeg het stokje over aan regisseur Jeannot Szwarc die een prima tweede deel uit de grond wist te stampen. In Jaws 2 keren we terug naar het zomerplaatsje Amity waar Chief Martin Brody (Roy Scheider) nog altijd waakzaam is. Hoewel de moordende witte haai verslagen is, gaat bij hem de alarmbellen af als twee waterskiërs door een ongeval om het leven komen. Brody zet het dorp op zijn kop met zijn theorieën over de terugkeer van de haai, maar deze keer staat hij er in zijn eentje voor.

Jaws 2 focust zich dan ook voornamelijk op Brody die deze keer geen hulp hoeft te verwachten van specialist Matt Hooper (Richard Dreyfuss) en kapitein Quint (Robert Shaw). Zelfs de bestuursleden van het dorpje Amity keren hem deze keer de rug toe als hij geobsedeerd raakt door het uitschakelen van het beest. Maar het wordt ook snel duidelijk dat Brody het bij het rechte eind heeft. Ondanks dat hij zijn geloofwaardigheid en carrière op het spel zet, is hij vastberaden om naar zee terug te keren en de moordende haai te confronteren.

Bloedvergieten
Roy Scheider weet het vervolg prima in zijn eentje te dragen en Jaws 2 is evenals zijn voorganger een vermakelijke film. De special effects zien er opnieuw goed uit hoewel deze keer de spanning iets minder nadrukkelijk aanwezig is. Waar in het eerste deel nog rustig opgebouwd werd staat Jaws 2 vooral in het teken van Brody’s eenzame jacht op de grote witte haai. Dat leveren een aantal vermakelijke fragmenten op en ook deze keer worden expliciete beelden van het bloedvergieten niet geschuwd.

Prima vervolg
Voor een vervolg een prima filmpje dus, maar het niveau van Jaws wordt niet geëvenaard. Daar moet ik dan ook eerlijk in zijn. Het is dan ook meer een film voor de liefhebber die maar geen genoeg kan krijgen van bloederige haaienfilms. En voor de studio een buitenkansje om met een succesvolle film nog wat extra geld in het laatje te brengen door wellicht een onnodig vervolg uit te brengen. Enfin, vermakelijk is het wel hoewel het voor Szwarc en zijn team grotendeels een herhaling van stappen zetten geweest is.

3

Samenvatting

Jaws 2 is een goed vervolg hoewel deze het eerste deel niet evenaart.