Jackie

Jackie (2016) recensie

Een van de meest aangrijpende momenten in onze geschiedenis is de aanslag op de Amerikaanse President John F. Kennedy. Op 22 november 1963 werd het staatshoofd in het bijzijn van zijn vrouw Jacqueline in Dallas doodgeschoten. Na deze tragedie waren er vier dagen van nationale rouw waar niet alleen de Amerikaanse bevolking stilstond, maar waar ook Jack’s toegewijde vrouw zich staande moest houden. De hele wereld keek naar haar terwijl ze tijdens haar laatste dagen als bewoonster van het Witte Huis zich voorbereid op de uitvaart van haar echtgenoot.

Het biografische drama van filmmaker Pablo Larraín gaat over deze vier dagen en is gebaseerd op het interview met Jackie Kennedy door journalist Theodore H. White van LIFE Magazine. Een rol die in deze film gespeeld wordt door Billy Crudup en de Watchmen-acteur speelt deze voortreffelijk. Desalniettemin valt zijn acteerprestaties in het niet bij hoe Natalie Portman de rol van de First Lady Jacqueline Kennedy invult. Het is indrukwekkend om te zien hoe zij in de huid kruipt van de weduwe die niet alleen de dood van haar man moest verwerken, maar ook het volk gerust moest stellen.

Jackie blinkt ook uit in hoe de film in elkaar is gezet. De verschillende kamers van het Witte Huis zijn tot in het kleinste detail nagebouwd terwijl de kostuums en de wagens authentiek zijn. Als kijker heb je het gevoel dat je in het jaar 1963 bent aangekomen en dat de tragedie nog maar net is gebeurd. Daarnaast versterkt de toch wel onheilspellende soundtrack van Mica Levi, die eerder verantwoordelijk was voor de fenomenale muziekscore van Under The Skin, de beladen sfeer die overduidelijk voelbaar is.

Als liefhebber van biografische films heb ik enorm genoten van Jackie dat vooral een zielige film is, maar ook een goed beeld geeft van hoe Jackie Kennedy de vier dagen na de plotselinge dood van haar man heeft moeten doorstaan. Ervan uitgaande dat de scenaristen zich aan de feiten hebben gehouden natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan. Jackie, die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief goede Blu-ray Disc, is dus naar mijn mening een aanrader.

Met dank aan Remain in Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Jackie (2016) recensie