Jack Reacher: Never Go Back (2016) Blu-ray Disc recensie

Jack Reacher: Never Go BackTom Cruise heeft in zijn loopbaan al meerdere keren bewezen dat hij uitstekend tot zijn recht komt in een actie/thriller. Zelfs op 50-jarige leeftijd weet de Mission: Impossible-ster nog steeds zijn mannetje te staan in zenuwslopende actiefilms zoals de door Christopher McQuarrie geregisseerde actiefilm Jack Reacher en het is dan ook niet zo vreemd dat hij 5 jaar later opnieuw in de huid kruipt van de ex-majoor in het vervolg Jack Reacher: Never Go Back. En ook deze keer moet Reacher een mysterie ontrafelen terwijl hij wordt opgejaagd door meedogenloze en schietgrage militairen.

Toch is Jack Reacher: Never Go Back niet zo rechtlijnig als zijn voorganger. Regisseur Edward Zwick heeft samen met scenaristen Richard Wenk en Marshall Herskovitz een scenario geschreven dat gebaseerd is op het gelijknamige boek van Lee Child, maar ook meer diepgang heeft. Dat gaat wel een beetje ten koste van de spanning en de bombastische actiescènes die zo nadrukkelijk aanwezig waren in de eerste film. Het is niet zo dat de bijna 2 uur durende prent saai is, maar in vergelijking met Jack Reacher anders is.

Het personage dat Tom Cruise speelt heeft eveneens meer diepgang en we zien een Jack Reacher die emotioneler is. Met als uitgangspunt om definitief een gat te slaan met het personage dat Cruise in de Mission: Impossible-reeks vertolkt. En laten we eerlijk zijn, Ethan Hunt en Reacher verschillen niet zo van elkaar. Echter ben ik er nog niet over uit of ik heel blij ben met deze ontwikkelingen. How I Met Your Mother-ster Cobie Smulders is een fijne toevoeging aan de cast van Jack Reacher: Never Go Back en ze heeft natuurlijk al bewezen dat ze thuishoort in actiefilms als deze.

Na afloop heb ik toch gemengde gevoelens over Jack Reacher: Never Go Back en dat heeft er meer mee te maken dat ik een andere film had verwacht. Het gat tussen het eerste deel en dit deel is groot en niet alleen het verhaal, maar ook het hoofdpersonage is doorontwikkeld. Dat is positief, maar het zorgt er wel voor dat de kijker een ander soort film krijgt voorgeschoteld. Ik ben wel van mening dat de bombastische actiescènes karig zijn, maar deze zijn wel van een uitstekende kwaliteit. Paramount Home Entertainment heeft het vervolg onlangs op de markt gebracht op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extra’s bevat zoals een 11 minuten durende special ‘Reacher returns’, een 14 minuten durende documentaire genaamd ‘An unexpected family’, de 25 minuten durende special ‘Relentless: On location in Louisiana’, de 12 minuten durende special ‘Take your revende first: Lethal combat’ en de 8 minuten durende specials ‘No quarter given: Rooftop battle’ en ‘Reacher in focus’.

Met dank aan Paramount Home Entertainment en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.