It Comes At Night

It Comes At Night (2017) recensie

Trailers kunnen enorm misleidend zijn en dat geldt ook voor titels. In het geval van It Comes At Night is het dubbelop, want zowel de trailer als de titel passen niet bij de film die ik heb gezien. Je verwacht een sterke horror/thriller met wellicht bovennatuurlijke praktijken en een spanning die je het op het puntje van je stoel houden. Maar niets is minder waar. De door Trey Edward Schults geregisseerde en geschreven film stelt enorm teleur.

De opening is sterk, maar dat is van korte duur. We zien hoe Paul (Joel Edgerton) zijn vrouw Sarah (Carmen Ejogo) en zijn 17-jarige zoon Travis (Kelvin Harrison Jr.) beschermt tegen de onbekende gevaren van buitenaf. Het huis waar zij wonen is dichtgetimmerd en de achterdeur is nog de enige in- en uitgang van het huis dat middenin een bosrijk gebied staat. Toch weet voorbijganger Will (Christopher Abbott) binnen te komen. Terwijl Paul daad bij het woord voegt en de inbreker weet te stoppen, probeert Will hem te overtuigen van het feit dat hij geen kwaad in zin heeft. Maar de grote vraag is of Paul de vreemdeling wel kan vertrouwen.

Dat is min of meer ook de basis van het verhaal van It Comes At Night die verder weinige verrassingen bevat en gedurende de resterende minuten een beetje voortkabbelt. De spanning is ver te zoeken en de makers maken zich regelmatig schuldig aan het onnodig toevoegen van spannende muziek die de kijker in de regel moet voorbereiden op een huiveringwekkend moment. Net als je denkt dat het gaat komen gebeurd er niets en dat is enorm frustrerend. Ook de onderlinge spanningen worden wel aangestipt (zoals Travis’ interesse in Will’s jonge vrouw Kim (Riley Keough)), maar nooit goed uitgewerkt.

Op het einde gaat het tempo iets omhoog, maar op dat moment ben je als kijker de interesse kwijt. Daarnaast worden veel zaken niet uitgelegd en dat is eveneens frustrerend. Natuurlijk is het fijn om na te moeten denken over de oorzaken en het gevolg in een bepaalde situatie, maar door de zeer matige uitwerking van het scenario had ik daar helemaal geen zin in. Zijn er dan nog positieve zaken te noemen? Dat dan weer wel. Het acteerwerk is erg sterk. Vooral Joel Edgerton en Kelvin Harrison Jr. overtuigen in de rollen die zij spelen en de film zit vol met mooie shots. Is dat voldoende om It Comes At Night als goed te bestempelen? Dat helaas niet.

Score: 6,0

2 gedachten over “It Comes At Night (2017) recensie