It Chapter Two (2019) recensie

It Chapter TwoAfgelopen donderdag ging It Chapter Two in première en ik keek daar enorm naar uit! Ik vind het eerste deel dat twee jaar geleden verscheen erg vermakelijk en ik ben zeker een fan van hoe Bill Skarsgård op zowel overtuigende als angstaanjagende wijze de rol van Pennywise The Dancing Clown invult. Maar hoe goed is het vervolg eigenlijk? Lees vooral niet verder als je niets van de film wilt weten, want deze recensie bevat wellicht een paar spoilers.

Volwassen
In It Chapter Two maken we voor het eerst kennis met de volwassen versies van de kinderen die in het eerste deel de strijd aangaan met het monsterlijke wezen dat zich als een clown vermomd. Grote namen zoals James McAvoy, Bill Hader en Jessica Chastain werden gestrikt om de volwassen versies van Billy, Richie en Beverly te vertolken en gezien hen carrière mag je dan wel het één en het ander verwachten. Maar in alle eerlijkheid is het lastig om een band met de personages op te bouwen. Omdat Andy Muschietti naar mijn mening zijn film volpropt met onnodig veel flashbacks naar het verleden.

Langdradig
Met een speelduur van twee uur en meer dan drie kwartier is It Chapter Two een lange zit. Dat niet erg is wanneer het verhaal onderhoudend genoeg is, maar de film is vooral langdradig. Naar mijn mening had de film makkelijk een uur korter mogen duren en wellicht was het dan wel interessant genoeg geweest om de volle aandacht erbij te houden. Terwijl ik ook wel kritiek heb op het gebrek aan spanning. Een logische opbouw naar een zenuwslopende climax is helaas niet aan de orde en dat is jammer. Zeker gezien het feit het verhaal van Stephen King enorm spannend is.

Hoogtepunten
Het vermaak komt dan ook voort uit de momenten dat Pennywise of één van de afzichtelijke vormen die het monster aanneemt ten tonele verschijnen. Deze momenten gaan vaak gepaard met een aantal goede ‘jump scares’, overtuigende visuele effecten en bloederige beelden. Iets waar een horrorliefhebber op zit te wachten. Maar deze momenten zijn zo schaars dat ze helaas de minpunten niet wegpoetsen. It Chapter Two maakt dan ook gedeeltelijk de hoge verwachtingen waar en de teleurstelling overheerst dan ook na afloop.

3
5 (2 votes)