It Chapter Two

It Chapter Two (2019) recensie

IT CHAPTER 2 - BRD - 2DIt Chapter Two is één van de grootste teleurstellingen van 2019. Ik val gelijk met de deur in huis. In 2017 verscheen de spannende horrorfilm It Chapter One in de bioscoop. Gebaseerd op het boek van auteur Stephen King en een remake van de miniserie uit 1990. De studio koos ditmaal voor een tweeluik in plaats van een urenlange film, maar ik betwijfel of dat een goede keuze is geweest. Na een ijzersterk begin waren de verwachtingen hooggespannen, maar in mijn eerdere recensie verweet ik dat het vervolg van regisseur Andy Muschietti de hoge verwachtingen slechts gedeeltelijk wist waar te maken.

Bill Skarsgård
Acteur Bill Skarsgård werd gestrikt om de rol van het angstaanjagende wezen dat zich als een clown vermomd te spelen en het is niet makkelijk om voor een jonge acteur in de voetsporen te treden van de iconische Tim Curry. Die in de versie uit 1990 de rol van Pennywise The Dancing Clown heeft vertolkt. Maar Skarsgård speelt ook in It Chapter Two de rol fenomenaal! De momenten waarop Pennywise zich laat gelden zijn dan ook fantastisch te noemen en het publiek krijgt in het vervolg de huiveringwekkende clown ook veelvuldig te zien. Een groot pluspunt als je het mij vraagt.

Jong & Oud
In It Chapter One is het een groep kinderen die het opneemt tegen het angstaanjagende monster dat in het plaatsje Derry dood en verderf zaait. Jonge hoofdrolspelers zoals Finn Wolfhard, Sophia Lillis en Jack Dylan Grazer spelen de rollen uitstekend en zij hebben in het vervolg tevens een groot aandeel. Te danken aan het feit dat Muschietti veel flashbacks naar het verleden in zijn film heeft verwerkt. Maar in het vervolg worden ook de personages in hen volwassen jaren geïntroduceerd. Die na jaren terugkeren in het plaatsje waar zij zijn opgegroeid om voor eens en altijd af te rekenen met ‘It’.

Sterrencast
Met bekende namen zoals die van James McAvoy, Jessica Chastain en Bill Hader, heeft Muschietti de beschikking over een sterrencast. Omdat ze zo plots ten tonele verschijnen en door een overdaad aan flashback scènes, is het lastig om een band met hen op te bouwen. Ik heb mijzelf er dan ook op betrapt dat ik meer met de jongeren dan met de volwassenen meeleef als zij door de monsterclown worden geterroriseerd. Dat neemt niet weg dat de hoofdrolspelers prima acteren. Hoewel ik van James McAvoy toch wel iets meer had verwacht, want hij speelt de rol naar mijn mening op de automatische piloot.

Herkansing
Nu It Chapter Two op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc is verschenen, is het ook een mooi moment voor de herkansing. Is It Chapter Two dan echt zo teleurstellend als ik destijds heb geschetst? Onderuit gezakt op de bank met een zak chips binnen handbereik is de vermeende lange zit opeens geen lange zit meer. Ik heb mij er dan ook uitstekend mee vermaakt hoewel ik het verhaal op een aantal momenten nog steeds te langdradig vind. Maar de mooie visuele en make-up effecten, de zorgvuldig geplaatste schrikmomenten en de uitstekende performance van Bill Skarsgård, zorgen er uiteindelijk voor dat ik mijn mening moet bijstellen en de film een halve ster meer geef dan eerst. Een leuke bonus is het feit dat voor de gelegenheid het doosje van de Blu-ray Disc rood in plaats van blauw is. Een grappig detail.

Waardering: 3.5 uit 5.