It: Chapter One (2017) recensie

ITIn de regel zijn remakes overbodig en inferieur aan het origineel. Maar er zijn uitzonderingen te noemen. Zoals It van regisseur Andy Muschietti. De horrorfilm die vorig jaar in de bioscoop verscheen werd door veel bezoekers bestempeld als een waardige verfilming van het welbekende boek van auteur Stephen King. Een remake die zeker bestaansrecht heeft en evenals de miniserie uit 1990 indrukwekkend is. Niet alleen te danken aan de verbluffende special en make-up effects, maar ook aan het zeer goede acteerwerk van de hoofdrolspelers.

In tegenstelling tot het origineel, is It onderdeel van een tweeluik waarin het eerste deel van het verhaal verteld wordt. We maken uitgebreid kennis met een groepje vrienden. Buitenbeentjes die de losers club vormen en de zomervakantie samen doorbrengen. Maar ze worden tegelijkertijd geconfronteerd worden met een bovennatuurlijk wezen dat zich voedt met de kinderen uit het kleine plaatsje Derry. Hoewel dit wezen in de vorm van de goedlachse Pennywise de clown (Bill Skarsgård) de kinderen in zijn val lokt, besluit de losers club om het voor eens en altijd te stoppen.

De jonge acteurs spelen niet alleen de rollen van de vriendjes voortreffelijk, maar ook Bill Skarsgård verdient alle lof voor zijn vertolking van één van de beroemdste killer clowns uit de filmgeschiedenis. Een rol die Tim Curry in 1990 vol verve heeft gespeeld, maar ook de nieuwe Pennywise weet de kijker slapeloze nachten te bezorgen. Met als groot pluspunt dat het personage in It: Chapter One veel meer schermtijd kreeg toebedeeld dan zijn collega 27 jaar geleden. Iets wat ik van harte toejuich.

Daarnaast mag het geschreven worden dat de CGI en make-up effecten uitmuntend zijn. In vergelijking met het origineel is er met behulp van de verbeterde technologie een realistischere film gecreëerd. Ondanks dat It: Chapter One door het trage tempo en een overkill aan dialogen wel de nodige spanning mist. Gelukkig maakt de spannende finale een hoop goed en de fans kijken ongetwijfeld reikhalzend uit naar It: Chapter Two. Maar daar is nog even het wachten op.

Tot die tijd kunnen we genieten van het eerste deel dat sinds deze week verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit bevat de schijf interessante extra’s zoals specials over Bill Skarsgård voorbereidingen op het spelen van Pennywise, hoe de losers club tot stand gekomen is en ook auteur Stephen King komt aan het woord met belangrijke onthullingen over zijn verhaal. Het bonusmateriaal wordt gecompleteerd door een aantal leuke verwijderde scènes.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL