It (2017) recensie

ItKiller clowns. Je haat ze of je houdt van ze. In 1990 verscheen een van de bekendste killer clowns in de miniserie It. In het verhaal dat door Stephen King is geschreven was het de ogenschijnlijk vrolijke Pennywise The Dancing Clown die in werkelijkheid een afzichtelijk monster is dat zich voedde met de kinderen uit het plaatsje Derry. Inmiddels zijn we zevenentwintig jaar verder en ook It moest eraan geloven. Het werd tijd voor een remake van een uitstekende miniserie die menig kijker slapeloze nachten heeft bezorgd.

Het is niet eenvoudig om een recensie van de door Andy Muschietti geregisseerde film te schrijven zonder teveel prijs te geven. Lees dan ook niet verder als je echt niets wil weten over It. Het verhaal is inmiddels bekend lijkt mij. Ook in deze versie is het Pennywise die de onschuldige kinderen in het plaatsje Derry de stuipen op het lijf jaagt en uiteindelijk om het leven brengt. Bill Skarsgård werd met behulp van verbluffende make-up effecten omgetoverd in de angstaanjagende clown, maar hij speelt de rol eveneens uitstekend! Hij is duister en angstaanjagend en hij krijgt deze keer veel schermtijd. Iets wat ik alleen maar toejuich.

De jonge hoofdrolspelertjes overtuigen eveneens als het clubje van losers die het ook in de remake opnemen tegen Pennywise. Vooral Finn Wolfhard, die in Stranger Things al liet zien een goede acteur te zijn, eist op positieve wijze de aandacht op door de rol van lolbroek Richie prima te spelen. Evenals in de miniserie wordt het verhaal rustig opgebouwd en maken wij uitgebreid kennis met de uiteenlopende personages. In alle eerlijkheid is dat niet altijd boeiend, maar de momenten waarop Pennywise zijn huiveringwekkende grijns laat zien maken een hoop goed.

Vooral het tweede deel is goed te noemen. Na een trage start barst het spektakel pas echt los als de losers club het onderkomen van Pennywise doordringen en hem confronteren. De indrukwekkende clown eist alle aandacht op en de kijker kan alleen maar hopen op een goede afloop. Toch wordt het nooit echt spannend wat ik persoonlijk erg jammer vind. Een aantal zogenaamde ‘jump scares’ laten de gemiddelde bioscoopbezoeker even opspringen, maar deze doorgewinterde liefhebber van horrorfilms is wel wat gewend. Ik vind It dan ook meer een toffe dan een spannende of angstaanjagende film.

7 thoughts to “It (2017) recensie”

1. Ik vond het echt een walgelijke film
    Sommige dingen waren echt te ziek
    Misschien voor sommige mensen niet
    Maar de scène van het meisje met de zieke band met haar vader kan ik echt niet waarderen
    Maar iedereen zijn eigen opvattingen
    Ik vond deel 1 beter

2. De pompende soundtrack en verwrongen camerahoeken benadrukken de borrelende waanzin die oh zo graag wil uitbarsten. Een enorme verbetering tov het origineel. Rauwer en meer getrouw aan de roman, als je het mij vraagt 🙂