Irrational Man (2015) DVD Recensie

Irrational ManWat is goed en wat is kwaad? Dat weten we allemaal wel, toch? Nou, het hoofdpersonage in de tragikomedie Irrational Man, alweer de 45ste film van regisseur Woody Allen, blijkbaar niet. Filosofiedocent Abe Lucas (Joaquin Phoenix) heeft er allemaal geen zin meer in. Hij is depressief, het oneindige gemijmer van filosofen komt hem de strot uit en zijn fles Whisky is inmiddels zijn beste vriend. Zelfs zijn nieuwe baan als docent aan de universiteit in een klein plaatsje, de interesse van collega Rita (Parker Posey) en de affectie van zijn leerling Jill (Emma Stone), vullen de leegte in zijn leven niet op. Maar een onschuldig bezoekje aan de lokale lunchroom brengt daar verandering in.

Abe overhoort een gesprek en hij besluit resoluut actie te ondernemen. Als hij hoort dat een moeder ten einde raad is en de voogdij over haar kinderen dreigt te verliezen, besluit hij om de bevooroordeelde rechter waar de vrouw over spreekt een kopje kleiner te maken. Want hij denkt dat zijn nog uit te voeren daad de wereld een betere plek maakt. Al gauw ontwikkelt hij een ongezonde obsessie voor zijn plan om op een slinkse wijze een moord te plegen, maar hij komt al gauw tot de ontdekking dat zijn irrationele beredeneringen niet door iedereen wordt begrepen. Terwijl het voor de docent, die zich helemaal niet schuldig voelt, de normaalste zaak van de wereld is om actie te ondernemen als dat nodig is.

Het is een kortzichtige gedachte van een gekwelde ziel die wanhopig op zoek is naar de betekenis van zijn leven. Zijn werk, de kortstondige relaties die hij heeft en de fles geven geen enkele vorm van voldoening. Maar een moord plegen is opeens het verlossende antwoord om al fluitend en vol frisse moed door het leven te stappen. Joaquin Phoenix speelt de rol van de naïeve Abe Lucas zeer overtuigend. Het is een rol die hem op het lijf is geschreven hoewel ook tegenspeelster Emma Stone haar rol als de schattige studente Jill prima invult. Er is overduidelijk chemie tussen de acteurs aanwezig en hun interacties voelen dan ook echt aan.

Het verhaal heeft verder weinig om het lijf. Spanning is er nagenoeg niet, maar naar mijn mening is dat ook niet nodig om Irrational Man te laten slagen. Ik vind het zelfs een film die je niet al te serieus moet nemen, want Abe’s ontdekkingsreis naar de betekenis van zijn leven wordt verpakt in een film met een zomerse setting en warme kleuren terwijl er genoeg ruimte is voor humor en romantiek. Je kunt misschien wel stellen dat Irrational Man een authentieke Woody Allen is, want deze kent veel overeenkomsten met zijn eerdere werken. Zowel in stijl als in het verhaal. En dat is prima, want het levert uiteindelijk een hele vermakelijke film op.

Remain in Light brengt de film op een nette DVD op de markt. Zowel de kwaliteit van het beeld als van het geluid is prima te noemen, maar het is jammer dat er geen bonusmateriaal aanwezig is. Op dat punt na is het schijfje de aanschaf meer dan waard. Zeker voor de liefhebbers van Woody Allen, Joaquin Phoenix en Emma Stone.

Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

6 thoughts to “Irrational Man (2015) DVD Recensie”

1. Je moet de film inderdaad niet serieus nemen. De handtekening van Woody is duidelijk zichtbaar. Het paar jaar geleden verschenen Magic in the Moonlight (ook met Emma) lijkt wat dat betreft op deze film. Toch gaat mijn voorkeur uit naar zijn eerdere werk, zoals Annie Hall. Desalniettemin geen onaardige film, maar zoals jij ook al zegt spanningsloos.