Invasion Planet Earth (2019) recensie

De aardbewoners zijn in films al vaker het doelwit geweest van buitenaardse wezens. Die op onze blauwe planeet neerdalen om dood en verderf te zaaien. Denk dan aan films, zoals Independence Day waarin gigantische ruimteschepen wereldberoemde gebouwen in de as leggen. Of aan War of the Worlds. Waarin gigantische ruimtewezens alles en iedereen op hen pad vernietigen. Ook in de Science Fiction / thriller Invasion Planet Earth komen buitenaardse wezens naar de Aarde met vijandelijke intenties.

Schietgrage bezoekers

Stel je toch eens voor dat je op je werk zit of gewoon lekker aan het relaxen bent en dat er opeens een golf aan bliksemschichten uit de lucht komen. Ik denk dat ik toch aardig in paniek zou raken en dat geldt ook voor het koppel Thomas (Simon Haycock) en Mandy (Lucy Drive). Zij hebben nauwelijks de tijd om het heugelijke nieuws dat ze in verwachting zijn te vieren, want een buitenaardse bedreiging zet de wereld op zijn kop. Honderden steden worden geplaagd door een buitenaardse vloot en mensen worden willekeurig ontvoerd door de bezoekers.

Spektakel

Het verhaal is niet bijster bijzonder te noemen. Een aantal subverhalen moeten voor iets meer body zorgen, maar geen enkele verhaallijn maakt indruk. Dat geldt ook voor het toch wel matige acteerwerk van de relatief onbekende hoofdrolspelers. Het vermaak komt dan ook voort uit het spektakel dat in overvloed aanwezig is. En het is bijzonder knap dat er met een laag budget toch een acceptabele Science Fiction films is gecreëerd. Ondanks dat het niveau van de CGI animaties niet gelijkwaardig is aan grote kaskrakers zoals Avengers: Endgame en Star Wars: The Rise of Skywalker.

Vermakelijk

Invasion Planet Earth is dan ook een vermakelijke film. Grotendeels te danken aan het spektakel en de korte speelduur en de film zal de liefhebber van films over een buitenaardse invasie zeker kunnen bekoren. De boodschap aan het einde van de film is ook nog wel een pluspunt, maar de weg er naartoe is wellicht iets vergezocht. Maar wie de schoonheidsfoutjes voor lief kunnen nemen, heeft aan de kwalitatief goede DVD die onlangs op de markt is verschenen, een goede aankoop te pakken.

Waardering: 2.5 uit 5.