Into The Forest (2016) recensie

Into the ForestToen vorige week de DVD van Into The Forest op de deurmat viel kon ik haast niet wachten om de door Patricia Rozema geregisseerde Science Fiction/thriller te kijken. Op dat moment had ik er veel goede verhalen over gelezen en dan ben ik als filmliefhebber toch enorm nieuwsgierig. Maar na afloop was ik enorm teleurgesteld, want Into The Forest is allesbehalve een thriller en al helemaal geen Science Fiction film.

Het is een familiedrama dat draait om de zusjes Nell (Ellen Page) en Eva (Evan Rachel Wood) die samen met hun vader moeten zien te overleven als op een willekeurige dag de stroom uitvalt en de grondstoffen langzaam maar zeker opdrogen. In de afgelegen woning in het midden van het bos moet het gezin met de beperkte middelen die het heeft vindingrijk te werk gaan om niet alleen te overleven, maar ook om de gevaren van zowel binnen- als buitenaf te kunnen weerstaan.

Als je zo dat verhaaltje leest dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je een spannende en misschien wel spectaculaire film verwacht, maar wees gewaarschuwd. Het tempo ligt vreselijk laag en er gebeurd eigenlijk niets. En op het moment dat je een beetje in slaap bent gesust gebeurd er iets totaals onverwachts dat in mijn ogen ook nergens op slaat. Ik vind het dan ook een film die allesbehalve logisch in elkaar steekt en ik vroeg mezelf af wat men met dit verhaal wil vertellen.

Dat neemt niet weg dat zowel Ellen Page als Evan Rachel Wood de rollen van de twee zusjes uitstekend spelen, maar het is simpelweg niet voldoende om Into The Forest als een vermakelijke film te bestempelen. Als je toch nieuwsgierig bent naar deze boekverfilming dan kan je de film vanaf nu in huis halen op een kwalitatief goede DVD of kijken via één van de VOD platformen.

Score: 6,0

Met dank aan Just Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

3 thoughts to “Into The Forest (2016) recensie”

1. Ik heb me destijds met name gefocust op het psychologische element, de relatie tussen de twee zussen, en daar zat wel het nodige in qua thematiek. Ik herken wel wat je zegt over dat er ‘niets gebeurt’ (en klopt ook wel in strikt narratieve zin), maar voor mij is dat dus niet zo’n probleem als ik geboeid word door de sfeer, de personages, de thema’s die onderhuids een rol spelen. De genre-aanduiding op oa imdb (dacht ik) is daarin inderdaad misleidend; dit is een (post-apocalyptisch) drama our sang, en ik heb al bij meer mensen gelezen dat ze meer actie of spanning hadden verwacht.

1. Zo heb ik het niet ervaren… Ik vond haar maar wispelturig en ik vind het echt niet logisch dat ze van de een op de andere dag een expert is in overleven. En er gebeuren vreemde dingen die naar mijn mening niet kloppen. Ik denk dat men hetzelfde effect had kunnen bereiken als ze het verhaal anders hadden verteld. Dan waren een aantal overbodige en choquerende scènes overbodig geweest. Ik vind het gewoon niet passen in deze film.

1. Ja, wellicht:) als ik gegrepen wordt door de sfeer in een film (ik zat in een heel klein, maar prettig zaaltje @Ketelhuis) ga ik daar sneller in mee en is directe logica voor mij iéts minder van belang. Neemt niet weg dat er net zo goed een paar zaken waren waar ik ook tegenaan schurkte.

Daarom werd het ook geen topscore (3,5*), er zitten inderdaad de nodige zwaktes in het scenario. Lijkt me wel een interessant boek.