Into the Dark: The Body (2018) recensie

The Body Horrify presenteert met trots de anthology-serie Into the Dark van filmproductiemaatschappij Blumhouse Productions. Het productiehuis dat bekendstaat om het low budget – high quality productiemodel en innovatieve horrorfilms zoals Paranormal Activity, Insidious en Halloween heeft geproduceerd. Into the Dark is eveneens een innovatief product, want er verschijnt een aflevering met de lengte van een speelfilm die zich afspeelt rondom de feestdag van de maand. Uiteraard was vorig jaar in de Verenigde Staten de kick-off met een aflevering die zich afspeelt tijdens Halloween en Horrify brengt de serie op 26 oktober, vlak voor de inmiddels internationale feestdag, ook naar Nederland! Filmliefhebber.com kreeg afgelopen maandagavond alvast een voorproefje van wat er gaat komen tijdens de eerste screening bij Kinepolis Jaarbeurs Utrecht.

In de eerste aflevering The Body zien we hoe de decadente huurmoordenaar Wilkes (Tom Bateman) zijn doelwit vakkundig om zeep helpt, in een groot stuk plastic wikkelt en het lijk over straat meesleept terwijl hij feestende Halloween-vierders passeert. Gecomplimenteerd met zijn geweldige ‘kostuum’ terwijl hij ontdekt dat zijn voertuig ernstig beschadigd is en geen vervoer meer heeft. Wanneer hij een lift krijgt aangeboden van een groepje vrienden, grijpt hij de kans met beide handen aan. Hij belandt uiteindelijk op het Halloween-feestje van Jack (Ray Santiago) waar de feestende menigte al snel Wilkes zijn ware aard ontdekt.

Iedere maand feest
Jason Blum, het brein achter Blumhouse Productions, is persoonlijk als uitvoerend producent betrokken bij de 12 afleveringen tellende serie. Die meer een reeks van kleinere filmproducties dan een reguliere serie is. Zoals geschreven afspelend rondom de feestdag van de maand. Natuurlijk is Halloween bij uitstek het moment om een horrorverhaal te vertellen, maar ook naderende feestdagen zoals Thanksgiving, Kerst en Valentijnsdag moeten eraan geloven. Iedere aflevering wordt dan ook geregisseerd door een andere regisseur terwijl er ook telkens andere personages en hoofdrolspelers te zien zullen zijn. Iets dat bijvoorbeeld ook met bekende series zoals Black Mirror en voor een gedeelte met American Horror Story wordt gedaan.

Blood & Gore
Voor de liefhebber van blood & gore is het dus iedere maand feest en vanaf 26 oktober kunnen ook de Nederlandse horrorliefhebbers maandelijks genieten van de bloederige reeks. Want vergis je niet, in The Body gaat het er ruig aan toe. Expliciete beelden van bloederige slachtpartijen worden dan ook niet geschuwd hoewel de eerste aflevering meer is dan een aaneenschakeling van lugubere beelden. Deze worden namelijk prima afgewisseld met een behoorlijke dosis spanning en zelfs met wat romantiek en humor. Daarnaast mag het zeker worden geschreven dat vooral Tom Bateman in de eerste aflevering zich uitstekend laat gelden als een charmante doch angstaanjagende huurmoordenaar die werkelijk voor niets of niemand terugdeinst. Ik kijk dan ook al met veel plezier uit naar de volgende feestdag wanneer de tweede aflevering van Into the Dark op Horrify verschijnt.

Met dank aan Horrify voor de uitnodiging voor de exclusieve screening van Into the Dark: The Body.

• Serie
3