Miss Peregrine's Home For Peculiar Children

Interview Tim Burton (Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children)

Op het moment dat filmmaker Tim Burton de bestseller Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children van Ransom Rigg in handen kreeg, wist hij dat hij een nieuw project had gevonden. Tim: “Ik weet niet of ik het boek überhaupt gezien heb toen het net op de markt verscheen, maar iemand heeft het naar mij toegestuurd. Ik kon het verhaal niet en dat was positief! Zo kreeg ik iets nieuws te lezen zonder een vooroordeel te hebben. Het voelde dan ook aan als een nieuwe ontdekking. Ondanks dat het boek al een poosje op de planken lag. Ik liet mij niet beïnvloeden en zo kon ik mijn eigen mening vormen.”

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children gaat over Jake, gespeeld door Asa Butterfield. Jake groeit op als een normale jongen in Florida en hij luistert graag naar de verhalen van zijn geliefde grootvader (Terence Stamp). De verhalen gaan over een magische plek op een eiland waar vreemde kinderen met bijzondere gaven leven. Hoewel Jake denkt dat het verhaal door zijn grootvader verzonnen is, vinden er gebeurtenissen plaats waardoor Jake op zoek gaat naar de magische plek en de vreemde kinderen die door Miss Peregrine (Eva Green) worden beschermd. Voor regisseur Tim Burton, die eerder sprookjesachtige films zoals Beetlejuice, Edward Scissorhands en Ed Wood regisseerde, is Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children een klassiek verhaal over buitenbeetjes die in de normale wereld proberen te overleven. Het is voor de filmmaker absoluut geen superheldenfilm! Ondanks dat men de film met X-Men vergelijkt.

Tim: “Natuurlijk is het superhelden genre levend en wel, maar met dit project had ik nooit het gevoel dat ik bezig was met een superheldenfilm. Ik vind het meer een menselijke versie van een superheldenfilm zonder het idee te hebben dat de kinderen superkrachten hebben. Ieder kind heeft dan ook zijn eigenaardigheid en dat vond ik interessant. Het ging niet over het redden van de wereld, het vrede hebben met de speciale krachten die zij hebben en om deze te gebruiken om een probleem op te lossen. Het is meer een down-to-earth verhaal en dat intrigeerde mij.”

Wat vind je van de superhelden films die gemaakt worden? Tim: “Ik vind het wel grappig. Zoals Batman die ik heb gemaakt. Het was een financieel succes, maar niet de beste film die ik heb gemaakt. Het is leuk om te horen dat mensen het nog steeds hebben over de grappige kostuums en alles wat er in die film gebeurde. Het is grappig dat het niet wordt vergeten en dat het alsmaar populairder wordt. Ik vind dat wel interessant.”

Had je ook een favoriete eigenaardigheid of iets waarnaar je uitkeek om te filmen? Tim: “Ieder kind had zijn eigen eigenaardigheid. Maar nogmaals, ik denk dat het interessant is dat het verhaal niet om het redden van de wereld gaat. Het is persoonlijker. Dat sprak mij aan.”

Is de grens tussen gave en eigenaardigheid vaag? Tim: “De kachten die zij hebben horen bij hen. Het is als een kind die teveel boert of teveel windjes laat. Of het kind dat moeilijkheden heeft met lopen. Dit is vergelijkbaar alleen dan wel in grotere mate.”

Wat vond je van de foto’s die in het boek werden gebruikt? Tim: “Nou, het boeide mij wel dat het verhaal is opgebouwd rondom die stokoude foto’s. Ik heb niet zo’n grote collectie, maar ik verzamel wel foto’s die iets te vertellen hebben. Ik hou van het mysterie, de poëzie, de naargeestigheid en dat er een verhaal is dat moeilijk te doorgronden is. Het geeft mij de mogelijkheid om mijn eigen verhaal te verzinnen en ik vond het dan ook een interessante manier om op die wijze het boek te benaderen.”

Maar maakten deze visuele elementen het niet lastiger om het te verfilmen? Tim: “De foto’s geven het gevoel dat je niet alles weet. Het behouden van het mysterie zonder alles uit te leggen. Dat was de uitdaging. Waarom leven er bijen in die jongen? Dat houden we geheim en het geeft de kijker de mogelijkheid om er zelf een gevoel bij te creëren of er een mening over te hebben.”

En wat diende naast de foto’s nog meer als inspiratie om de wereld te creëren? Tim: “In het boek staan foto’s, maar ik beleefde een soort poëzie, mysterie en eenvoudigheid. Ik wilde niet teveel doen. Het is een simpele ontdekkingsreis en je wilt dan ook niet dat het visuele aspect de overhand krijgt. Omdat het zo eigenaardig is probeer je juist de menselijke kant te behouden.”

Is auteur Ranom Rigg een fan van uw werk? Tim: “Ik heb met hem gesproken, maar ik heb het niet gevraagd. Ik denk het wel. Hij is geweldig. Ik was verrast hoe jong hij eigenlijk is, want hij had mijn kleinzoon kunnen zijn. De grootste uitdaging voor mij was om een boek dat ik zo goed vind te verfilmen. Het is ook enger om het eindresultaat aan de schrijver dan aan het publiek te tonen. Het voelt alsof je als een kind naar het kantoor van de rector moet. Maar we hadden een band en hij was erg ondersteunend.”

Hij heeft gezegd dat het een surrealistische ervaring voor hem was. Tim: “Het moet vreemd voor hem zijn geweest. Ook als hij het leuk vindt. Ik heb dat ook meegemaakt toen Matthew Bourne een versie van Edward Scissorhands deed. Ik had er niets mee te maken en ik ging er naartoe. Het voelde alsof ik mijn lichaam verliet en naar een donkere plek steeg. Het is enorm raar. Ik kan mij dus goed voorstellen hoe mensen zich moeten voelen als ze zien hoe hun werk wordt vertaald.”

De film is anders dan anders en Rolling Stone beschreef het zelfs als een ode aan films die anders zijn. Maar dat valt natuurlijk over veel van uw films te zeggen. Wordt u aangetrokken door vreemde personages en buitenbeentjes? Tim: “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in dat materiaal, omdat je jezelf ook zo voelt in een bepaalde periode van je leven. Ook als je verandert, meer praat, meer vrienden hebt, meer succes of populariteit. De gevoelens van die periode achtervolgen je jouw hele leven. Daarom voel ik mij zo aangetrokken tot dit materiaal. Maar ik vind het ook leuk om een verhaal te vertellen zonder dat je alles weet en het mysterie in leven houdt.”

En hoe kwam de verfilming tot stand nadat je het boek had gelezen? Tim: “Ik denk dat Jane Goldman, de screenwriter, het al geschreven had. Zij begrijpt vreemde mensen en het boek was er natuurlijk al. Ik kwam aan boord, omdat ik het materiaal geweldig vind.”

Was u tot dit project aangetrokken, omdat het een historische achtergrond heeft? De loop is een interessant element natuurlijk. Tim: “Het is onderdeel van de eigenaardigheid van het boek. Er zijn veel vreemde elementen. Het heeft iets weg van een volksverhaal of een fabel en het mixen van het heden met het verleden. Dat effect was zo onverwachts en het is ook allesbehalve traditioneel. Dat trok mij aan.”

En voelt het voor jou ook als een loop aan als je aan het filmen bent? Tim moet even lachen en dan zegt hij “Eigenlijk voelt elke dag hetzelfde aan. Het is een vreemd concept en ik wilde ook niet betrokken zijn bij het technische aspect. Toen ik opgroeide in Burbank voelde ik dat vaak. Dat je in een soort rare bubbel zit of in een vreemde tijdsprong. Dus het voelde niet vreemd aan voor mij.”

Heb je van de tijd op de set genoten? Tim: “Het gaat met ups en downs en je vraagt jezelf soms af of je wel je medicatie hebt genomen. Maar op de set gebeurd het allemaal. Maar ik klaag niet hoor, want er zijn zat banen die erger zijn. Het is gewoon gaaf! Ik vind het ook leuker om te doen dan om het te pitchen of om er achteraf over te praten. Je zit er middenin en alle bizarre bureaucratische onzin verdwijnt. Je bent alleen maar bezig met het project en de elementen die daarbij horen.”

Hoe duister is Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children eigenlijk? Tim: “Dat moet je eigenlijk niet aan mij vragen, want alles wat ik doe en heb gedaan is duister!” zegt hij lachend. Tim: “Batman was te duister en nu lijkt het wel een show! The Nightmare Before Christmas was ook te donker, maar driejarige kinderen zingen nu de liedjes na. Natuurlijk zijn er naargeestige elementen, maar je moet het echt aan iemand anders vragen. Want ik zie alles wat ik heb gedaan niet als duister of donker.”

Bent u bewust van hoe een Tim Burton film aanvoelt? Ook gezien uw reputatie. Tim: “Dat is wel interessant, maar vraag het aan iedereen in mijn omgeving en je krijgt hetzelfde antwoord. Ik ben niet zo van het Internet. Ik ga er niet op om over mezelf te lezen. Ik gebruik de tijd liever om door het raam naar buiten te kijken en na te denken. Niet over mezelf of over de financieën. Zal deze film geld opbrengen? Dat hoort er nu eenmaal bij. Ik probeer om dat te vermijden en om mij te focussen om zo artstitiek mogelijk te zijn in deze business.”

Je werkt al een tijd samen met kostuumdesigner Colleen Atwood. Moeten jullie nog steeds overleggen? Tim: “Ik houd er niet van om te praten, dat is een feit. Maar je wilt ook niet zelfvoldaan overkomen bij de mensen waar je telkens mee samenwerkt. En we zeggen nooit “doe het zoals je het destijds gedaan hebt.” Ik kan een sketch doen en dan weet ze precies wat ik bedoel. Ik denk dat je tijdens iedere samenwerking nadenkt over dat je niet hetzelfde wilt doen.”

Waarom koos je opnieuw voor Eva Green, die de rol van Miss Peregrine speelt. Tim: “Ik heb gewoon een rare band met Eva. Het voelde gewoon goed, omdat ze ook dat klassieke filmster mysterie heeft. Ik ken haar, maar ook weer niet. En dat vind ik leuk aan haar. Juist in de wereld waar iedereen elkaar kent en alles van elkaar weet is het fijn om iemand te ontmoeten waar je een band mee krijgt, maar niet alles van hem of haar weet. Ik vind dat prachtig aan haar en ze heeft geweldige ideeën. Het lijkt er altijd op alsof ze opeens kan veranderen in een vogel.” vertelt hij lachend. Tim: “Die kwaliteit heeft ze. Ik heb een band met haar en ze is de juiste persoon voor de rol.”

Waarom is Samuel L. Jackson geschikt voor de rol van Barron, de schurk? Tim: “Sam is een man waar ik altijd mee heb willen werken. Hij doet veel, maar hij verveelt mij nooit! Als hij in een film zit moet ik die zien! Het was ook fijn om hem iets anders te laten doen dan dat hij gewend is. Arme man, want het was soms “oh, vind je het goed als we je in de touwen hangen en door de kamer slingeren?” of “oh, we gaan je in brand steken vandaag” en “oja, je moet wel blijven acteren”. Maar hij was briljant en ik wil zeker nog eens met hem werken.”

Je hebt het ook voor elkaar gekregen dat Judi Dench een kruisboog vasthield. Hoe ging het die dag? En hoe is het om met haar te werken? Tim: “Ze is erg professioneel en pakte de kruisboog bij de eerste take. Het is leuk om met deze mensen te werken. Ook, omdat het project zo anders is. Ze heeft veel gedaan, maar ik dacht ze is nog nooit door een monster door een raam getrokken of ze heeft nog nooit een kruisboog vastgehouden. Dus het is telkens weer het opdoen van nieuwe ervaringen. Zelfs voor iemand met zoveel prijzen.” zegt hij lachend.

Hoe was het om met Terence Stamp te werken? Tim: “De eerste keer dat ik hem heb ontmoet heb ik 2 uur naar hem geluisterd terwijl hij vertelde over zijn rol in de Fellini film The Spirits of the Dead. Je krijgt zoveel van deze mensen. Het is een eer en een voorrecht om de mensen die je bewondert ontmoet en hen te zien werken.”

Je hebt gekozen om in Blackpool te filmen, maar daar ben je toch eerder geweest? Tim: “Ik hoop dat ik ooit de burgemeester van Blackpool wordt.” vertelt hij lachend. Tim: “Die plaats zegt veel over mij. Ik heb daar een video voor Killers opgenomen, er hangt gewoon een bepaalde sfeer. Ik groeide op aan de west-kust van Californië en de pier van Santa Monica was ook zoiets. Ze hebben daar een paar films opgenomen. Ze hebben de film Night Tide met Dennis Hopper opgenomen. Hopper speelde een zeeman die een zeemeermin vond. Dat sprak mij aan en ik denk dat dit de reden is dat ik Blackpool leuk vind. Ik denk dat ik mij altijd aangetrokken voel tot vergelijkbare sobere en poëtische plaatsen.”

Hoe heeft u het huis nabij Antwerpen gevonden? Tim: “Ik film al jaren in Engeland dus ik heb naar veel huizen gekeken. Toen zij we buiten de grens gaan kijken. Het mooie was dat dit aanvoelde als een huis, en niet als een inrichting of ziekenhuis. Het beviel mij gewoon. Het is hetzelfde als je een acteur ontmoet. Het spreekt je aan of niet. Ik liep door de struiken naar het huis toe en het voelde aan als een huis voor eigenaardige kinderen. Ik was blij met de vondst, want nu hoefden we niets te bouwen. Vooral voor de kinderen die dan niet met behulp van special effects of voor een groen scherm moesten acteren. Ze konden het nu echt voelen. Dus het was een mooie vondst.”

Maar waarom naar België? Tim: “Het was interessante architectuur. Ik hou van alle vreemde elementen, maar het hele plaatje klopte. Het heeft mij verrast, want ik was nog nooit in België geweest.”

Je hebt een gedeelte in Florida opgenomen. Is dat weer de eerste keer sinds Edward Scissorhands? Tim: “Ja. Ik ben terug gegaan naar de buurt en het eerste wat mij opviel was dat de bomen enorm gegroeid waren. Ik voelde mij opeens erg oud. Je gaat naar deze buurt en je herkent het niet meer. Het is een bijzondere plek. Maar dat zat in het boek dus ik heb het ook niet zelf verzonnen.

En je hebt in Cornwall gefilmd? Dat is toch wel een stukje van Florida vandaan. Tim: “Ja, Cornwall, Blackpool, Flordia, België. Alle hotspots!” sluit de sympathieke Tim Burton lachend af.

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children is vanaf 1 februari zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar.

Bestel Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children en andere films bij Bol.com en steun Filmliefhebber.com
 DVD algemeen

Paul Hauer

Eigenaar van het Nederlandstalige filmblog Filmliefhebber.com. Kijkt meer dan 300 films per jaar. Is een fan van de films van Quentin Tarantino, Nicholas Winding Refn en Darren Aronofsky. Kijkt bijna alles, maar heeft een lichte voorkeur voor horrorfilms en Science Fiction.

7 gedachten over “Interview Tim Burton (Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children)

  1. Leuk om te lezen! Ik vond de film eerlijk gezegd wat matig (Burton kan veel beter), maar visueel was het hier en daar wel prachtig. Hoe/waar heb je Burton kunnen spreken? Ik zie daar niets over staan, maar dat is nogal wat:)

Geef een reactie