Inside Out

In gesprek met Ralph Eggleston, Production Designer van de Disney Pixar Inside Out

Op 18 november verschijnt de Disney Pixar film Inside Out op DVD, Blu-ray Disc en 3D Blu-ray Disc en het is één van de meest vindingrijke animatiefilms die in de afgelopen jaren is gemaakt. Normaliter duurt het maken van een Disney Pixar 3 en een half jaar, maar de makers hebben maar liefst 5 jaar aan Inside Out gewerkt! En het eindresultaat mag er zijn! Desalniettemin was Production Designer Ralph Eggleston blij dat de klus na 5 jaar geklaard was en dat hij van een welverdiende vakantie op de Bahama’s kon genieten. Ondanks dat hij en het team een hoop plezier hebben beleefd aan het maken van Inside Out. En daar had ik nog wel een paar vragen over.

Want een verhaal zoals dat van Inside Out komt niet uit de lucht vallen. Hoe is het idee eigenlijk ontstaan? Ralph: “Regisseur en co-schrijver Pete Docter zag dat zijn eigen dochter aan het veranderen was toen zij in de puberteit kwam en dat zette hem aan het denken. Wat gaat er nu eigenlijk om in het hoofd van mijn dochter?! En het is voor een ouder moeilijk om te begrijpen wat zijn of haar dochter eigenlijk meemaakt.” Al gauw leidde deze vraagstukken tot de eerste draft van Inside Out.

Maar met alleen een verhaaltje heb je nog geen film zoals Inside Out en ik was nieuwsgierig of de eerdere films waar men aan werkten als inspiratie dienden. Ralph: “Alles wat ik in het verleden heb gedaan of juist niet heb gedaan, neem ik mee in het volgende project. Ik vraag mijzelf af hoe kan ik de dingen beter of anders kan aanpakken om tot een kwalitatief goed product te komen. We leren telkens weer bij en dat zorgt er uiteindelijk voor dat de films ook steeds beter worden.”

Toch waren er ook genoeg uitdagingen tijdens het maken van Inside Out. Ralph: “De grootste uitdaging was toch wel om het idee van het menselijke brein en de werking daarvan om te zetten naar beeld. Want niemand weet hoe het brein eruit ziet en al helemaal niet hoe het werkt. En toch moesten wij iets maken dat iedereen kon begrijpen. Maar ik ben ontzettend trots op het eindresultaat, want bij de testscreenings werd het duidelijk dat zelfs de kleintjes uitstekend begrepen wat er zich in Inside Out afspeelde.”

De uitdaging was ook om alle ideeën te realiseren en ik vroeg de Oscarwinnaar of er veel materiaal is dat de eindproductie niet heeft gehaald. Ralph: “Genoeg! We hadden veel personages die uiteindelijk niet in de film terecht zijn gekomen zoals Gloom en Surprise. Maar ook veel scènes zijn uiteindelijk niet in de eindproductie belandt. Niet dat ik daar spijt van heb, want je weet maar nooit of er nog een deel twee komt waarin deze scènes en personages gaan verschijnen.”

Ja, en toen moest ik wel vragen wat er nu komen gaat. Zeker gezien het feit dat de film eindigt met een open einde. Komt er een Inside Out 2? Ralph: “Die vraag krijgen wij heel vaak en nee, er staat niets in de planning. En dat is de waarheid! Niet omdat we er niets over mogen zeggen. Natuurlijk is er nog genoeg te vertellen, maar je kunt je voorstellen dat je na 5 jaar intensief werk ook wel toe bent aan iets anders. En die vrijheid krijgen wij ook! En ik ben nu met iets bezig dat heel gaaf is hoewel ik daar echt niets over kan vertellen.”

“Interessant Ralph” dacht ik toen en ik werd ook nieuwsgierig naar hoe het kantoor van het productieteam eruit ziet. Leek dat überhaupt een beetje op het hoofdkantoor uit Inside Out? Ralph: “Zeker! We hebben gelachen en gehuild en alle mogelijke emoties die je maar kunt bedenken.” De production designer schiet opnieuw in de lach als hij dit verhaal vertelt en dat is voor mij ook de bevestiging dat Ralph en het team enorm veel plezier hebben beleefd tijdens de productie.

Toch moet ik ook even kritisch zijn, want ik vroeg mij af waarom er niet meer scènes zoals de scène aan de eettafel aanwezig zijn. Dit is toch één van de leukste scènes. Ralph: “Ja, dat ben ik met je eens en dat is ook jammer. We hadden ook veel meer van dit soort scènes gemaakt. Op een gegeven moment keken we ook even in het hoofd van de hond!” zegt hij lachend. “Maar het gaat uiteindelijk om het vertellen van een verhaal en wij waren bang dat deze scènes teveel zouden afleiden. Het is dus een bewuste keuze geweest om deze uit de film te laten.”

Na 20 minuten krijg ik te horen dat het interview voorbij is en ik bedank Ralph vriendelijk voor zijn antwoorden. Ik kon duidelijk merken dat de production designer, die ook aan films zoals Monsters Inc., Wall.E en Finding Nemo heeft gewerkt en een Oscar won voor de korte animatiefilm For the Birds, passie voor het vak heeft en ook erg trots is op het eindresultaat. En terecht! Inside Out, die dus vanaf 18 november verkrijgbaar is op DVD, Blu-ray Disc en 3D Blu-ray Disc, is namelijk een leuke een innovatieve familiefilm die voor zowel jong als oud geschikt is.

 DVD algemeen

Paul Hauer

Eigenaar van het Nederlandstalige filmblog Filmliefhebber.com. Kijkt meer dan 300 films per jaar. Is een fan van de films van Quentin Tarantino, Nicholas Winding Refn en Darren Aronofsky. Kijkt bijna alles, maar heeft een lichte voorkeur voor horrorfilms en Science Fiction.

2 gedachten over “In gesprek met Ralph Eggleston, Production Designer van de Disney Pixar Inside Out

Geef een reactie